turist i tillvaron

Alla inlägg under mars 2011

Av Tina - 26 mars 2011 21:19

Jag har gett mig in på en sak, som jag är rädd för, att det inte var någon bra idé... I natt ska jag nämligen delta i Ursvik Ultra-stafetten. 15 km terränglöpning, mitt i natten, isiga stigar, snö/regn... Sa jag att spåret är rejält kuperat och tufft? Det heter Extreme... Jag vet att jag kommer orka runt, men det kommer inte bli någon tid att vara stolt över. Så önska mig lycka till!!! Jag lär behöva det...


Men annars då?!

I onsdags morse gick jag och Elin till Bürgeramt och registrerade Elin som medborgare i Berlin. Jag har läst i andra gamla reseberättelser om folk som har suttit och väntat på sin tur i flera timmar, men vi behövde inte ens vänta 20 min. Skönt! Sen var det dags för mig att åka ut till flygplatsen. Resan gick bra :)

Sedan jag kommit hem till Sverige har jag: lagt upp byxor åt min syster, umgåtts med Robert, tränat och haft styrelsemöte med KOT, klättrat, gått på opera... Och först idag började med mitt projektarbete som ska vara på 30 sidor den 8 april... Jag känner mig aningen stressad :( Jag lär behöva ett lycka till med det också...

Av Tina - 24 mars 2011 14:30

Här kommer ett tips på ett band som Motor FM promotar ganska hårt.


Bodi Bill bildades i Berlin 2005 och består av de tre killarna Fabian Fenk, Anton Feist und Alex Stolze. Musiknyheter. nu skriver:


Då de nya låtarna är mer sångorienterade än innan blir Bodi Bills unika kvaliteter ännu tydligare och visar på musik som är aktuell men nytänkande, kompromisslös, sofistikerad men samtidigt känslosam. Albumet är ett tydligt exempel på att om det är något band som verkligen kan representera sin egen hemstads vilda och oförutsägbara musikscen så är det Bodi Bill.


Deras nya skiva som släpps första april heter What? och första singeln som redan släppts heter Hotel. De har släppt en andra singel, Brand New Carpet, som jag egentligen tycker är bättre, men den fanns inte på Spotify...

Bodi Bill – Hotel

Av Tina - 22 mars 2011 22:49

Idag har jag och Elin fixat så att hon har:

  • påbörjat inskrivningen på universitetet
  • mensakort
  • kontantkort

Och så har vi shoppat lite på Rossmann (hygienartiklar), H&M (jag kom också ut med några plagg...) och IKEA. På vägen hem åkte vi även förbi matbutiken. Imorgon ska vi gå förbi Bürgeramt och se till att Elin registreras som invånare i Berlin.


Idag har jag även fått veta resultatet i mina två järnvägstentor. Jag tyckte ju att jag kunde mer inför den första tentan, men då hade jag inte riktigt fattat att det gällde att vara snabb. Jag fick 4,0 på den. Det är precis godkänt, men det är godkänt! Och jag såg att det var andra som hade kuggat... Jag var inte sämst alltså :P


Så trots att jag hade klarat den första, hade jag inte så höga förväntningar inför resultatet i den andra, eftersom det kändes så dåligt när jag pluggade inför den. Men jag hade fel. För jag fick 1,7. Det är fucking bra!


Nu är jag lite mer motiverad att göra mitt projektarbete som jag har kvar eftersom jag vet att jag klarat tentan, visserligen den som jag fick 4,0 på, men ändå. Skönt..!

Av Tina - 22 mars 2011 18:00

I samma tidning som artikeln om det personliga varumärket, fanns även en artikel om tidsförhalning. Gissa om jag kände mig träffad. Men jag blev ändå lite besviken av artikeln för den förklarade inte VARFÖR jag tidsförhalar, mer än att jag har problem med självstyrningen alltså... Jag tycker temat är intressant i alla fall. Här kommer en liten sammanfattning av artikeln:


Idag, imorgon, någongång


På fackspråk heter fenomenet ”Prokrastination”, latin för ”förlägga i morgon”. Tidsförhalning är ett medvetet uppskjutande av aktiviteter till en senare tidpunkt.


Svår tidsförhalning är mer än bara bristande lust att arbeta. Ständigt uppskjutande ses ofta som lathet, men tidsförhalning har inget med lathet att göra. Det är snarare ett allvarligt problem med självstyrningen.


Effektivitet kräver god tidsindelning och självdisciplin. Det är inte alla studenter som vet att det är bättre att dela upp arbetet i små delar och de skjuter alltid upp starten.

Den som vet att skriva e-post, surfa eller ringa distraherar ska tex sätta fasta tider när man svarar på mejl. Annars hjälper det att kapa internetförbindningen eller stänga av telefonen några timmar.


5 tips

Tidsmanagement: Dela upp stora mål i små tidsnära etapper och börja direkt med dem.

Prioritering: Gör det viktigaste först.

Realistisk tidsplanering: Planera inte in för lite tid.

Motivation: Pauser och belöningar för framsteg

Kontroll: Be andra personer kontrollera att uppgiften är gjord

Av Tina - 21 mars 2011 14:17

Här kommer första delen i min reseberättelse. Elin kommer till Berlin idag, och jag tänkte hjälpa henne med inskrivning och andra praktiska saker, som jag har skrivit om här. Välkommen till livet som Erasmus!


Info-häftet

TU Berlin skickade ut ett häfte med information någon gång i augusti och där står allting som man behöver veta. Följer man instruktionerna som står där löser sig det mesta.

Info-häftet och andra papper från TU Berlin.


EHIC

Ta med ditt European Health Insurance Card. Det behövs bla för inskrivningen, se nedan.


Bürgeramt

Inom sju dagar från ankomst ska man anmäla sig som invånare i Berlin hos Bürgeramt. För att kunna registrera sig ska man ha med sig sitt pass och ett hyreskontrakt. Eftesom Tyskland är ett annat EU-land behöver man inget visum eller så, men man ska ändå ansöka om ett slags uppehållstillstånd (Freizügigkeitsbescheinigung). Det har jag inte gjort, och det enda problem som det lett till var att jag inte kunde skaffa mobil-abonnemang utan bara kontantkort.


Begrüssungsgeld

Väl hos Bürgeramt ska man passa på att fråga om ett formulär för Begrüssungsgeld. Som ny invånare i Berlin får man nämligen ca 100€ i välkomstpresent. Det enda som behövs för att få pengarna är ett tyskt bankkonto, och för att få ett bankkonto behöver man ha registrerat sig hos Bürgeramt... Formuläret lämnas sedan in på CampusCenter och pengarna sätts in på ditt konto. Lättförtjänta pengar!


Semesterticket

Varje termin måste man betala en avgift (som inte är en undervisningsavgift) på ca 200€, men då ingår gratis kollektivtrafik. Denna avgift kan betalas antingen i en maskin (som alltid är trasig vid terminsstarterna…) eller hos Universitetskassan (kolla vilka öppettider som gäller!). Ett kvitto på att Semesterticket är betald behövs för att kunna göra immatrikulationen. Ett tips är att betala avgiften för språkkursen samtidigt, så behöver du inte gå dit två gånger som jag gjorde…


Immatrikulation (inskrivning)

Sen måste man såklart skriva in sig på skolan. AAA (Erasmuskontoret) arrangerar möten för Erasmus-studenter med information och hjälp med inskrivningen. Ta med, förutom kvitto på betald semesterticket, pass och EHIC, ett uttrag från Mina Sidor där det står att du har läst 180 hp. Det behövs för att räknas som master-student!

Av Tina - 21 mars 2011 12:12

Spontanfest i lördags och hela gårdagen låg jag däckad på soffan. Men idag är jag pigg och glad igen :)

Av Tina - 19 mars 2011 13:58

Jag hittade den här tidningen när jag väntade på att ha min muntliga vägprojekteringstenta för en dryg vecka sedan. I tidningen fanns två intressanta artiklar, och här kommer ett utdrag från den ena. Med reservation för alla konstiga ordval och översättningsmissar som kan förekomma…


Ditt personliga varumärke

 

Bra självmarknadsföring börjar med en analys av den egna personen: Vad utgör mig som människa? Vilka kunskaper, styrkor och färdigheter har jag och vad är mina värderingar? Det är dessa tre element – Kunskaper, styrkor/färdigheter och värdering som bildar kärnan i ett personligt varumärke.

 

Dumt nog är den här kärnan inte så lätt för omvärlden att se, därför gör omvärlden sin egen tolkning av kärnan geom det vi visar utåt. Varje intryck räknas. Det går alltså inte att INTE marknadsföra sig själv. Det går bara att göra det mer eller mindre bra.

 

Viktiga regler för att göra ett bra intryck:

  • Ordentligt intryck
  • Skratta, när det passar
  • Uppriktig, jordnära inställning, med båda fötterna på jorden
  • Uttryck: utnyttja gester och mimik motsvarande ditt eget kroppsspråk
  • Ögonkontakt

 

Regler för bra marknadsföring

  • Behärska de sociala koderna. Hälsa vänligt och håll ögonkontakt
  • Prata om din framgång och ditt arbete på ett positivt sätt
  • Säkerställ att du blir positivt uppfattad
  • Vårda ditt personliga varumärke
  • Lär av dina misstag

Jag har faktiskt läst en bok om det personliga varumärket tidigare. Tyvärr kommer jag varken ihåg titel eller författare, men här kommer ett litet utdrag som jag tycker kompletterar texten ovan:


Du skapar ditt personliga varumärke på två plan:

  • Du utvecklar ditt varumärke i en inre process, där du gör dg medveten om vad du står för, tydliggör detta och planerar för hur du ska synliggöra det.
  • Du bygger ditt varumärke i en yttre process, genom hur du framtonar, vad du säger och vad du gör.

 

Steg 1: Medvetandegör – ditt erbjudande. Vem är du?

Steg 2: Tydliggör – din personliga profil. Vad vill du framföra?

Steg 3: Synliggör – din personliga pr-plan. Hur ska du göra det?

Av Tina - 19 mars 2011 09:45

Berlin Calling är en film som utspelas i musik-världen. Huvudrollen innehar den i Tyskland kända musikproducenten Paul Kalkbrenner. Han har även skrivit soundtracket till filmen. Filmen handlar om en DJ i Berlin som hamnar på psyket. Jag har inte sett Berlin Calling än, men jag har sett att en biograf i stan fortfarande visar Berlin Calling dagligen trots att den hade premiär 2008. Filmen har alltså blivit lite kult för Berlin. Och soundtracket är grymt! Det var Valentina som tipsade mig om Paul Kalkbrenner. Tack Valentina!


Various Artists – Berlin Calling - The Soundtrack by Paul Kalkbrenner


Berlin Calling

Ovido - Quiz & Flashcards