turist i tillvaron

Direktlänk till inlägg 19 mars 2011

Ditt personliga varumärke

Av Tina - 19 mars 2011 13:58

Jag hittade den här tidningen när jag väntade på att ha min muntliga vägprojekteringstenta för en dryg vecka sedan. I tidningen fanns två intressanta artiklar, och här kommer ett utdrag från den ena. Med reservation för alla konstiga ordval och översättningsmissar som kan förekomma…


Ditt personliga varumärke

 

Bra självmarknadsföring börjar med en analys av den egna personen: Vad utgör mig som människa? Vilka kunskaper, styrkor och färdigheter har jag och vad är mina värderingar? Det är dessa tre element – Kunskaper, styrkor/färdigheter och värdering som bildar kärnan i ett personligt varumärke.

 

Dumt nog är den här kärnan inte så lätt för omvärlden att se, därför gör omvärlden sin egen tolkning av kärnan geom det vi visar utåt. Varje intryck räknas. Det går alltså inte att INTE marknadsföra sig själv. Det går bara att göra det mer eller mindre bra.

 

Viktiga regler för att göra ett bra intryck:

  • Ordentligt intryck
  • Skratta, när det passar
  • Uppriktig, jordnära inställning, med båda fötterna på jorden
  • Uttryck: utnyttja gester och mimik motsvarande ditt eget kroppsspråk
  • Ögonkontakt

 

Regler för bra marknadsföring

  • Behärska de sociala koderna. Hälsa vänligt och håll ögonkontakt
  • Prata om din framgång och ditt arbete på ett positivt sätt
  • Säkerställ att du blir positivt uppfattad
  • Vårda ditt personliga varumärke
  • Lär av dina misstag

Jag har faktiskt läst en bok om det personliga varumärket tidigare. Tyvärr kommer jag varken ihåg titel eller författare, men här kommer ett litet utdrag som jag tycker kompletterar texten ovan:


Du skapar ditt personliga varumärke på två plan:

  • Du utvecklar ditt varumärke i en inre process, där du gör dg medveten om vad du står för, tydliggör detta och planerar för hur du ska synliggöra det.
  • Du bygger ditt varumärke i en yttre process, genom hur du framtonar, vad du säger och vad du gör.

 

Steg 1: Medvetandegör – ditt erbjudande. Vem är du?

Steg 2: Tydliggör – din personliga profil. Vad vill du framföra?

Steg 3: Synliggör – din personliga pr-plan. Hur ska du göra det?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tina - 22 juni 2011 21:53

Hej! Jag tittar bara in här för att berätta att jag inte kommer blogga på ett tag. Jag har ca 37 (!!!) dagar kvar i Berlin, och jag har 6 kurser som ska klaras av. Två grupparbeten, två muntliga tentor, tre skriftliga tentor och två projektuppgifter....

Av Tina - 11 juni 2011 11:02

En sak som jag reagerade på som ny utbytesstudent i Berlin var att jag kände mig så duktig och ambitiös! Jag vet inte om det beror på kulturella skillnader eller om det bara är de utbytesstudenter som åker för att festa som kommer till Berlin, men de...

Av Tina - 8 juni 2011 17:26


I söndags var ju jag, Elin, Valentina, Tom och några andra erasmus-studenter och såg Paul Kalkbrenner!   Spelplatsen var en utomhusscen som heter Kindl-Bühne Wuhlheide. Berliner Kindl är ett bryggeri och Bühne betyder scen. Wuhlheide heter parken...

Av Tina - 8 juni 2011 11:45


Den här gången presenterar jag två tyska schlagersångerskor. Begreppet Schlager är ju trots allt tyskt, men av Tysklands placeringar på ESC så har de en del att lära av Sverige. Dessa två artister (som alltså är tysklands största inom genren) bekräft...

Av Tina - 7 juni 2011 12:45

Det här är ett band i min smaklinje! Punkrock med mycket energi. Tysklands bidrag till genren, som inte är så stor här, framförallt inte i Berlin som ju är elektrons stad.   Från tyska Wikipedia: Donots grundades 1993, slog igenom 2001 och spel...

Ovido - Quiz & Flashcards