turist i tillvaron

Alla inlägg under maj 2011

Av Tina - 30 maj 2011 20:24

Idag var jag och Valentina på en powerwalk i Volkspark Friedrichshain. Hittills har vi gått utmed Panke, utmed Landwehrkanal i Kreuzberg och i Schlosspark Charlottenburg. Både jag och Valentina var dock överrens om att Volkspark Friedrichshain var bäst hittills! Lite mer kuperat och varierande miljöer. Och så var ju vädret kanon! Jag och Valentina kommer fortsätta utforska Berlins parker framöver, men jag är säker på att jag kommer komma tillbaka till Friedrichshain!


Under PWn pratade vi lite om en rätt rolig sak. Berlin är en otroligt häftig stad med pulserande nattliv och levande kultur. Den låga prisnivån gör en helg i Berlin väldigt prisvärt för oss från Skandinavien. Som utbytesstudent är det också en väldigt trevlig stad att bo i, det är en härlig öppen stämning som jag (och Valentina) kommer sakna hemma i Stockholm igen.

Vad vi däremot kom fram till är att Berlin är just en sån stad som man bor en period i, inte hela sitt liv. Poor but sexy är en bra beskrivining på Berlin, och att staden är fattig, det märks. Det saknas alltid pengar till investeringar och upprustningar. Och just en sån sak är kanske inte så roligt i längden. Vad man också kan tröttna på är alla fattiga och trasiga människor på tunnelbanan, i parkerna. När man inte längre festar varje helg, utan istället vill leka familjeliv, är det kanske inte så lockande längre att bo i staden med europas bästa nattliv.


Jag älskar Berlin! Jag är otroligt glad för att jag har fått bo här ett år, lära känna staden och så många människor som bor här. Berlin är en fascinerande stad, full av kontraster. Jag kan varmt rekommendera en resa eller ett utbytesår till Berlin!

Av Tina - 28 maj 2011 12:29

Det blev en trevlig kväll igår! The Bird (restaurangen) höll vad de lovade på hemsidan. Rejäla (250g!) hamburgare med berg av pommes till. Det var väldigt maskulin mat (bröd, kött, bacon, ost, minimalt med grönsaker - dessutom frivilliga) men det kändes väldigt genuint på nåt sätt, kanske för att personalen envisades med att snacka engelska, haha, och så passade lokalen bra till konceptet. Jag tror vi alla var rätt nöjda faktiskt. Rejält med mat som sagt - jag är ärligt talat FORTFARANDE proppmätt...

Jag hade varit inställd på att åka hem efteråt, men när alla andra drog vidare till en bar så var det bara att hänga på. Där satt vi och snackade ett tag, men när de andra drog vidare till en klubb kände jag att det räckte för mig och jag åkte hem.


Det var trevligt att träffa lite erasmus-folk igen, men samtidigt så känner jag mer och mer att det där med att dricka/festa varje helg (och nån vardag också ibland) inte riktigt passar mig. Det känns som att det är nåt man "måste" göra som erasmus, för att de flesta gör det. Jag vet ju att det inte stämmer, men det känns lite svårt att "gå emot strömmen". Dessutom är det det enklaste sättet att vara social, och det är faktiskt någonting som jag tycker är viktigt och som jag är här för. Att träffa nya människor, lära känna andra kulturer.


Men det är inte bara det där med att det jämt ska drickas som jag har svårt med. Förra terminen var jag ju på KPTN några onsdagar, den här terminen bara en gång hittills. Skillnaden är främst att jag nu har undervsining på torsdagar kl 10, förra terminen började jag först 14. Men även att jag har aldrig gillat att träffa folk klockan 22 på kvällen när det är vardag. Då vill jag vara hemma. Dessutom har jag börjat träna mer nu och äta nyttigare, och jag märker hur mycket bättre det får mig att må. Visst att jag är i Berlin för att vara social och så, men det är jag ju! Utan att dricka. Jag träffar ju folk på simningen och på löpträffarna och det räcker ganska bra för mig.


Det tråkiga är att nu när jag är lite ute ur svängen så blir jag lite bortglömd. Folk hör inte av sig till mig när nåt kul händer, och jag har missat några roliga grejer som jag egentligen hade kunnat och velat vara med på.


Jag tänker iaf fortsätta att leva det livet som får mig att må bra! Jag gör det bästa av min tid i Berlin, och jag njuter av varje dag! Det känns lite sorgligt att tiden här börjar lida mot sitt slut, bara två månader kvar nu, men jag har ju ett liv i Stockholm i höst att se fram emot :)

Av Tina - 27 maj 2011 17:18

Dagen började bra, med ett axel- och bröstpass på McFit. Sen hade vi en väldigt intressant företagspresentation av ett företag som sysslar med olika metoder att dämpa vibrationer från tex järnvägar och liknande i byggnader, men efter det gick det utför... Jag höll på att avlida av hunger eftersom presentationen var rätt kort, och då tyckte övningsledaren att det var en bra idé att köra på och skippa lunchpausen, det tyckte inte jag :(


Jag hade bestämt möte med en annan övningsledare, på andra sidan stan, men han var såklart inte där. Han hade visserligen skickat ett mejl och ställt in, men inte hade jag sett det... Så jag åkte runt i Berlin 90 min helt i onödan.


På väg till uni på morgonen ramlade klacken på ena skon jag hade på mig av, så för varje steg jag tog förstörde jag bara skorna mera. Jag hade kjol på mig men det blev en maska på strumpbyxorna så jag fick ta av dem. Så då var jag tvungen att visa mina likbleka ben som inte var så nyrakade... Sa jag att det blåste också? Så när jag skulle gå ner till tunnelbanan blåste kjolen upp och jag visade trosorna...


Så efter det kunde ju bara dagen bli bättre! Jag har tvättat tvätt och lagat en oförskämt god lins- och apelsingryta. Snart åker jag iväg för att äta middag på en restaurang som heter The Bird. Den drivs av två amerikaner och de serverar hamburgare a la New York! Det var Valentinas idé, och hon har en kompis på besök, och Elin och hennes kille följer också med. Kul!

Av Tina - 26 maj 2011 17:53

Just nu sitter jag och vätskeladdar lite inför kvällens löpträning. Det är över 25 grader här så det lär behövas!


I mitten av september var jag ju på en löpträff med någon orienteringsklubb söder om Berlin, men jag gillade det inte riktigt, och sen drog terminen igång och det hände så mycket, och sen var det vinter och då var jag inte jättetaggad på löpning. Men nu har jag kommit igång med träningen igen och jag har framförallt insett hur mycket jag har saknat att träna med andra! Så nu har jag tagit tag i det där, och sedan mitten av april har jag tränat med Jelly Bears Berlin fem gånger, sjätte gången ikväll.


Jelly Bears Berlin är en löpargrupp som tillhör TU Berlin, men första gången jag var där sänkte jag medelåldern ganska rejält. De flesta som är med HAR VARIT studenter... nån gång... ibland för rätt länge sedan :P Men det är härlig stämning på träningarna och alla är trevliga! Jag får öva lite på min tyska och får sällskap i spåret. Så långa pass som jag springer med JBB skulle jag inte springa själv. Det enda dåliga är att de inte verkar så förtjusta i intervaller, men men, man kan ju inte få allt!


Jag har sjuk träningsvärk i rumpan från gymmet i tisdags, och så gjorde jag 200 knäböj i morse, så vi får se hur det går att springa ikväll...

Av Tina - 25 maj 2011 19:47

Här på bilden syns några saker som är aktuella just nu.


1. Jag har fått en projektarbetsuppgift i min ena vägkurs. En motorväg ska anläggas på kartan som ligger underst. Mycket mer än så vet jag inte, har inte läst in mig på uppgiften än, men jag har hört att det ska vara meckigt.


2. Det märks att jag är borta på äventyr! Jag har fått inbetalningskort från H&M Club. För första gången sen... sen jag blev medlem... nån gång för länge sen... behöver jag betala årsavgiften eftersom jag inte handlat för mer än 2000kr under ett år. Korrigering: handlat för 2000kr i svenska H&M-butiker. Skulle det jag shoppat i Berlin räknas in hade jag klarat gränsen lätt. Funderade ett tag på att skicka in mina kvitton till H&M-club, men jag sket i det och betalade avgiften på 60kr istället.


3. Den lilla gröna grejen är en te-påse. Oase der Inspiration. Inspirationens Oas. Kan behövas ibland. Naiv som jag är trodde jag såklart att te var te och att Lipton och Twinnings skulle finnas i Tyskland eller iaf att teerna skulle smaka likadant. Fel hade jag. Här är de största märkena Messmer och Tekanne och fruktte är inte ett smaksatt svart te som i Sverige utan verkligen ett fruktte. Dessutom är tyskarna mycket mer förtjusta i olika sorters kryddteer än vad vi svenskar är. Sånna där småsaker som man som svensk i Tyskland noterar...

 
Av Tina - 24 maj 2011 21:56

För två veckor sedan var mina föräldrar på besök. Det var jättekul att få visa dem Berlin! De var här i fem dagar, så de fick klara sig rätt mycket själva, men lite sightseeing gjorde vi ändå tillsammans. Vi kollade bland annat på Olympiastadion, Flughafen Tempelhof, Potsdam och så visade jag Wedding såklart!


Nu fortsätter Biggest Looser-finalen..!

Av Tina - 24 maj 2011 10:32

När jag och Robert åkte till Borlänge i lördags "tvingade" jag med honom till Kupolen. Jag hade några saker jag ville köpa... Bla en väska och dragremmar! Och så är det ju alltid roligt att åka till Kupolen, jag menar, HS! Jag kollar alltid lite extra på taket när jag är där :P


Dramremmar är bra att ha på gymmet när ben och rygg är starka och underarmar svaga... Egentligen är det lite emot min princip, ser det lite som fusk, men det är otroligt frustrerande att inte kunna köra så tungt som jag orkar bara för att händerna är svaga... Dragremmarna är det där svarta på bilden nedan:



Väskan köpte jag på Lindex för 299 kr. När jag frågade mamma sen vad hon tyckte om väskan så sa hon att den var tantig..?! Mycket möjligt iofs, men i så fall är det modernt just nu med tantiga väskor, hehe.


Den lilla gröna kartongen är en rengöringsgrej för ögonen från Clinique. Jag glömde min (från Body Shop) hos Roberts föräldrar och "var tvungen" att köpa en ny på flygplatsen, hehe.


Chokladen är nån ny tror jag som jag köpte till Elin (och en till mig själv också såklart). Jag tyckte inte det var nåt fel på den, typ som mjölkchoklad med crisp, men några maränger kände jag inte smaken av och jag hittade inget spår av dem i innehållsförteckningen heller...


Just nu sitter jag och eftersvettas efter ett benpass på McFit. Provade dragremmarna och de var bra! Nu dusch och mat innan det är dags för föreläsningar. Ikväll kommer Elins kille hit så jag lär ju städa lite också. Har inte packat upp färdigt än...

Av Tina - 23 maj 2011 22:17

      


Här kommer några bilder på mig och Robert som togs precis innan vi åkte iväg på bröllop i lördags. Det var en gammal gymnasieklasskompis till Robert som gifte sig. Det är alltid så himla mycket som ska hinnas med när jag är hemma i Sverige på besök, så nu är jag helt slut. Blir nog sovmorgon imorrn :)

  
Ovido - Quiz & Flashcards