turist i tillvaron

Alla inlägg under april 2010

Av Tina - 17 april 2010 20:55

Det var 10 dagar sedan jag skrev något senast, och jag kan skylla på en massa saker, men att skriva om det här känns bara fånigt.

Mitt arbete med min personliga utveckling fortsätter, men jag kommer inte skriva om det lika ambitiöst i den här bloggen, för det kostar helt enkelt mer än det smakar. Jag hoppas att du inte blir alltför besviken och att du förstår mig :)


Imorgon är det Kolmårdskavlen och tävlingspremiär. Jag är spänd, nervös och förväntansfull. Det ska bli spännande att se hur jag står i konkurrensen och det ska bli så himla roligt att få tävla igen! Håll tummarna för mig :D

Av Tina - 5 april 2010 13:00

Denna vecka ligger fokus på att stimulera kroppens reningssystem och därmed höja energin rejält. Det sägs ju tex att tarmens hälsa är kroppens hälsa.

Det säger ju sig själv att allt skräp vi stoppar i oss ackumuleras i kroppen om det inte finns ett fungerande reningssystem. En god hälsa förutsätter alltså att kroppen kan göra sig av med sitt avfall.

Du kan förbättra ditt mående avsevärt genom att göra reningskurer och undvika sådant som kroppen inte tål. Genom att lägga märke till hur du reagerar på maten kan du göra stora förändringar i ditt välmående.


Den här veckan ska jag alltså ta hjälp av min matdagbok. Vilka slutsatser kan jag dra om min egen hälsa och sambandet med det jag äter? Finns det något som jag inte alls mår bra av? Vad skulle jag behöva dra ned på och vad mår jag bra av att äta?


Fokus denna vecka:

- Ta tid på mig när jag äter, tugga väl och inta maten utan stress.
- Pröva att äta lite mindre portioner. Inte för att försöka gå ned i vikt, utan för att kroppen inte är anpassad för att ta emot stora mängder mat. Det förklarar ju varför man blir så dåsig när man är proppmätt. Jag upplever inte alls samma känsla när jag ätit mindre portioner. Jag tror det kan vara bra :)
- Ta matdagboken som hjälp för att se samband mellan olika födoämnen och deras påverkan på min kropp och mentala kapacitet.

Av Tina - 4 april 2010 20:49

Under veckan har jag lärt mig mer om EQ och känslornas betydelse för välbefinnandet. Jag har lärt mig mer om näringens betydelse för känslorna. Att hälsostatus och mental balans hänger ihop känns ju egentligen ganska självklart, men det innebär ju faktiskt att det man äter även påverkar känslorna, sådär lagom indirekt :) Och lika självklart är att beröring och relationer är bra för hälsan. (Jag skrev faktiskt om beröring redan förra veckan.)

Det förklarar vikten av känslomässig intelligens, i ett lite bredare perspektiv (kanske). Det är alltså inte själva känslan eller vad vi känner som egentligen är det viktiga, utan att en hög EQ underlättare skapandet av goda relationer!

Jag har även lärt mig mer om hur kroppen, tankarna och känslorna hänger ihop.

Det hela mynnar tydligen ut i att vi ska leva i kärlek (cheesy). "Det enda du kan göra är att öppna dig för kärlek. Öppna ditt hjärta för denna energi och släpp in den i ditt liv. Kärleken präglas av tillit, förtröstan, hopp, lugn, omtanke och givande. Ge upp kontrollen och släpp in kärleken." Jag kan gå med på att det är bra att släppa kontrollbehovet ibland och att tillit och hopp är viktigt för harmonin...

  


Fokus denna vecka har varit:

Jag tycker att det här med känslor är viktigt och det är inte direkt något som jag bara kan fokusera på en vecka, utan någonting som jag vill och behöver jobba med kontinuerligt. Det är även därför som jag har haft svårt att motivera mig till att verkligen "fokusera" på fokusgrejerna den här veckan... (Bra bortförklaring va?!)

- Vara mer uppmärksam på mina känslor och reaktioner
Jag behöver alltid vara uppmärksam på mina känslor och reaktioner. Nu vet jag om att det är något jag måste jobba med aktivt. Den här veckan har jag märkt att jag ofta försöker motarbeta negativa känslor, istället för att försöka förstå vad de kommer av. Kanske inte så smart.
- Se vad jag kan göra för att främja mina relationer
Det här är faktiskt en grej som jag brukar göra ibland men tyvärr gjorde jag inte det den här veckan (fy!) så det blir hemläxa. Poängen är att det är så lätt att få för sig att bra relationer inte kräver något arbete, när det ju är tvärtom. Därför är det viktigt att anstränga sig för att främja viktiga relationer. Det är goda vänner värda! :)

- Tala om för andra att jag uppskattar dem

Jag tror min familj skulle tycka att jag var knäpp om jag helt plötsligt skulle dilla om att dom är viktiga för mig och att jag älskar dom och blabla. Vi har liksom inte den relationen. Jag menar inte att det är något jag gillar, och jag vill säga att dom är betydelsefulla för mig, men det är inget jag ändrar över en natt.

- Se människor i ögonen och vara närvarande när jag talar med dem

Det här också en grej som jag ALLTID ska göra. Det är egentligen så självklart att det är pinsamt att ens på behöva påminna sig...


Jag hoppas att du som läser också har lärt dig någonting om känslor och relationer den här veckan :)

Nästa vecka handlar det om hur man kan rensa kroppen.

Jag vet inte om jag känner att jag har något direkt behov av det, så jag kommer nog inte skriva så mycket. Som du säkert har märkt har jag inte skrivit någon matdagbok den här veckan, och jag tror faktiskt att jag inte kommer börja igen. Det kändes inte som att det tillförde så mycket. 

Ovido - Quiz & Flashcards