turist i tillvaron

Direktlänk till inlägg 28 maj 2011

Tankar kring drickande och att våga leva sitt eget liv

Av Tina - 28 maj 2011 12:29

Det blev en trevlig kväll igår! The Bird (restaurangen) höll vad de lovade på hemsidan. Rejäla (250g!) hamburgare med berg av pommes till. Det var väldigt maskulin mat (bröd, kött, bacon, ost, minimalt med grönsaker - dessutom frivilliga) men det kändes väldigt genuint på nåt sätt, kanske för att personalen envisades med att snacka engelska, haha, och så passade lokalen bra till konceptet. Jag tror vi alla var rätt nöjda faktiskt. Rejält med mat som sagt - jag är ärligt talat FORTFARANDE proppmätt...

Jag hade varit inställd på att åka hem efteråt, men när alla andra drog vidare till en bar så var det bara att hänga på. Där satt vi och snackade ett tag, men när de andra drog vidare till en klubb kände jag att det räckte för mig och jag åkte hem.


Det var trevligt att träffa lite erasmus-folk igen, men samtidigt så känner jag mer och mer att det där med att dricka/festa varje helg (och nån vardag också ibland) inte riktigt passar mig. Det känns som att det är nåt man "måste" göra som erasmus, för att de flesta gör det. Jag vet ju att det inte stämmer, men det känns lite svårt att "gå emot strömmen". Dessutom är det det enklaste sättet att vara social, och det är faktiskt någonting som jag tycker är viktigt och som jag är här för. Att träffa nya människor, lära känna andra kulturer.


Men det är inte bara det där med att det jämt ska drickas som jag har svårt med. Förra terminen var jag ju på KPTN några onsdagar, den här terminen bara en gång hittills. Skillnaden är främst att jag nu har undervsining på torsdagar kl 10, förra terminen började jag först 14. Men även att jag har aldrig gillat att träffa folk klockan 22 på kvällen när det är vardag. Då vill jag vara hemma. Dessutom har jag börjat träna mer nu och äta nyttigare, och jag märker hur mycket bättre det får mig att må. Visst att jag är i Berlin för att vara social och så, men det är jag ju! Utan att dricka. Jag träffar ju folk på simningen och på löpträffarna och det räcker ganska bra för mig.


Det tråkiga är att nu när jag är lite ute ur svängen så blir jag lite bortglömd. Folk hör inte av sig till mig när nåt kul händer, och jag har missat några roliga grejer som jag egentligen hade kunnat och velat vara med på.


Jag tänker iaf fortsätta att leva det livet som får mig att må bra! Jag gör det bästa av min tid i Berlin, och jag njuter av varje dag! Det känns lite sorgligt att tiden här börjar lida mot sitt slut, bara två månader kvar nu, men jag har ju ett liv i Stockholm i höst att se fram emot :)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tina - 22 juni 2011 21:53

Hej! Jag tittar bara in här för att berätta att jag inte kommer blogga på ett tag. Jag har ca 37 (!!!) dagar kvar i Berlin, och jag har 6 kurser som ska klaras av. Två grupparbeten, två muntliga tentor, tre skriftliga tentor och två projektuppgifter....

Av Tina - 11 juni 2011 11:02

En sak som jag reagerade på som ny utbytesstudent i Berlin var att jag kände mig så duktig och ambitiös! Jag vet inte om det beror på kulturella skillnader eller om det bara är de utbytesstudenter som åker för att festa som kommer till Berlin, men de...

Av Tina - 8 juni 2011 17:26


I söndags var ju jag, Elin, Valentina, Tom och några andra erasmus-studenter och såg Paul Kalkbrenner!   Spelplatsen var en utomhusscen som heter Kindl-Bühne Wuhlheide. Berliner Kindl är ett bryggeri och Bühne betyder scen. Wuhlheide heter parken...

Av Tina - 8 juni 2011 11:45


Den här gången presenterar jag två tyska schlagersångerskor. Begreppet Schlager är ju trots allt tyskt, men av Tysklands placeringar på ESC så har de en del att lära av Sverige. Dessa två artister (som alltså är tysklands största inom genren) bekräft...

Av Tina - 7 juni 2011 12:45

Det här är ett band i min smaklinje! Punkrock med mycket energi. Tysklands bidrag till genren, som inte är så stor här, framförallt inte i Berlin som ju är elektrons stad.   Från tyska Wikipedia: Donots grundades 1993, slog igenom 2001 och spel...

Ovido - Quiz & Flashcards