turist i tillvaron

Alla inlägg under november 2010

Av Tina - 30 november 2010 19:03

Här har det blivit minusgrader nu och blivit riktigt kallt. Jag hade vinterjackan för första gången i lördags, men innan dess har det nästan bara varit plusgrader. Och det har inte snöat något än, bara kommit lite vitt på marken (som försvann snabbt igen). Det var inte tillräckligt mycket för att jag ska vilja kalla det för snö. Jag har hört rykten om att den här vintern kommer bli lika sträng som den förra, men jag hoppas att det inte stämmer. Jag har förstått att det är riktigt vinter med både snö och kallt i Stockholm. Det var ju faktiskt första advent i söndags, men jag har inte riktigt fattat än att det ska bli jul snart, och någon slags julkänsla har över huvud taget inte infunnit sig... Det kanske kommer...


I lördags kom Lina hit. På lördagen åkte vi runt lite i stan och så berättade jag lite om de olika byggnaderna. På kvällen var det fest i ett studentboende, så då fick hon träffa en del av mina kompisar här och jag fick också lära känna lite nya ansikten.
På söndagen tog vi sovmorgon, men sen tog vi en joggingtur och så visade jag mitt gym, parken som jag och Stefi joggar i och en del av universitetet. På måndagen blev det lite mer rundtur i staden, med Checkpoint Charlie, muren, Potsdamer Platz, Holocaust Mahnmal (minnesplats för förintelsens offer), Brandenburger Tor och Reichstag - som vanligtvis är väldigt populär sevärdhet för turister (tredje mest besökta i Tyskland), men just nu stängd på grund av terrorhoten...


Det var kul att visa henne allting, men jag tror ändå att det är roligare att hälsa på här på våren/sommaren. Trots att det finns otaliga julmarknader här i Berlin har inte "julsäsongen" dragit igång riktigt än, och med kylan, regnet/snön och den ständiga blåsten visar sig inte Berlin från sin bästa sida. Lina var nöjd iaf, och det var ju huvudsaken. Det var väldigt kul att ha henne här :D

Av Tina - 27 november 2010 11:32

Nästa gång som jag åker hem är inte över jul, utan jag kommer även hem helgen innan. Varför gör jag mig besväret att åka till Stockholm för tre dagar, åka tillbaka till Berlin en vecka, och sen åka tillbaka till Sthlm för två veckors jullov?!
Den trettonde december på Luciadagen har KI en Luciabal som jag ska gå på tillsammans med Robert. Det visade sig sen att Väg och vatten har sin 100årsfest samma helg, så jag ska gå på den också. Det är bra, för då kan jag använda min balklänning hela två gånger!
Hade jag vetat hur mycket jobb det skulle vara att hitta en klänning vet jag inte om jag hade tackat ja när Robert frågade om jag ville följa med på bal :P
Först arbetet med att hitta butiker i Berlin som säljer balklänningar, sen springa runt i dessa och prova klänningar. Eftersom jag inte hade superlust att springa runt i evigheter, så sökte jag en hel del på internet också. Ett problem är att typ 1% av klänningarna som finns till försäljning som jag ens kan tänka mig att ta på mig, och då passar inte ens alla... En massa krångel alltså, och då har jag inte ens nämnt hur jobbigt/svårt det är att prata med expediterna om balklänningar på tyska. Trots att jag är mycket bättre på tyska nu än för 3 månader sen har jag mina begränsningar.
Till slut hittade jag en klänning som satt okej och som jag gillade tillräckligt, vad tycks?

  

Den är inte så blå som det ser ut på bilden utan den är verkligen lila. Observera att jag färgat (det är en egen liten historia i sig) och klippt håret :)


När jag då äntligen fått min klänning så var jag tvungen att leta efter en sömmerska som kunde lägga upp den också... Det gick bra att hitta en som tur var, men helt billigt var det inte. Jag hoppas verkligen att det blir bra, för hade jag haft en symaskin hade jag kunnat göra det själv...
Och tyvärr är det inte bara klänning som ska fixas inför den där balen, utan även frisyr, smink samt smycken och accesoarer... Som sagt, hade jag vetat hur mycket jobb det skulle vara att förbereda sig inför en bal (eller två...) så vet jag inte om jag hade tackat ja... Men jag tror det kommer bli riktigt kul och jag ser fram emot det!

Av Tina - 25 november 2010 22:27

Nu har skolan varit igång i några veckor och jag börjar vänja mig, jag börjar få in lite rutiner och sånt, även om jag känner mig ganska ny och vilse fortfarande ändå. Största skillnaden med studierna här är att föreläsningarna är 90 min istället för 45... Och att det är ett helt annat upplägg på undervisningen. Nivån är inte så fasligt hög, jag tycker inte att det är svårt att förstå teoretiskt (med språket är det en annan femma), men istället får vi inte så mycket instruktioner och jag är väldigt osäker på vad det faktiskt är meningen att jag ska lära mig till tentan.


Måndag, 10.15 - 11.45, Flächentragwerke I (Ytbärverk 1)

Detta är en kurs som jag provade på men bestämde mig för att inte läsa. Den är ungefär så spännande som den låter... Det handlar alltså om bärvärk i flera dimensioner. Nu nöjer vi oss inte bara med att böja balkar utan hela pelardäck ska belastas. Jag kände efter två föreläsningar att det inte var något för mig... Dessutom krockade övningen med kursen(kurserna) på torsdagar och då var beslutet inte så svårt att ta. Eftersom jag inte läser den kursen är jag ledig på måndagar.


Tisdag, 10.15-13.30, Entwurf von Anlagen des Schienenvehrkers

(Projektering av spårtrafiksanläggningar, dvs järnvägar)

Föreläsaren mumlar och det är omöjligt att höra vad han säger, men kursen är intressant och övningsledaren är schysst. Vi ska dessutom göra ett projekt i AutoCad och det låter kul. Tyvärr lappar den kursen över en annan, dvs:

Tisdag, 12.45-16.00, Entwurf von Strassenanlagen innerhalb gebaute

Gebiete (Projektering av vägar inom bebyggda områden)

Det är som en mer teknisk syn på stadsplanering. Inte så mycket konstruktion, men inget flum heller. Föreläsaren pratar tydligt och långsamt utan att vara tråkig. Jag kan alltså bara vara med på den andra halvan varje gång, förutom tre gånger då det är övning och då måste jag skolka från den andra kursen. Vi har fått ett bra skript (typ kompendium), så förhoppningsvis kan jag läsa in den andra halvan av föreläsningarna själv och hoppas på att jag klarar den muntliga tentan...


Onsdag, 10.15-11.45, Deutsch als Fremdsprache

Jag har valt att fortsätta med tyska under terminen. Kursen är inriktad på mer arkitekts- och stadsplaneringsord så det är jag, Erik och en fransos som är byggingenjörer, en är stadsplanerare och resten (av typ 20) är arkitekter :P Kursen går en bra tid och en stor del av kursen utgörs av ett projekt då man ska skriva om en byggnad i Berlin. Jag har valt att skriva om Hauptbahnhof, tillsammans med fransosen, så då kan jag skriva en hel del om spårteknik och geoteknik.


Torsdag, 14.15-17.30, Konstruktion von Schienenfahrwegen

På torsdagar har jag en till kurs i spårvägskonstruktion. Det är samma föreläsare och övningsledare som i spårvägsprojekteringskursen men den här kursen berör mer järnvägens beståndsdelar och uppbyggnad mer än spårdragningen. I kursen ingår dessutom 3 exkursioner till banprojekt i Berlinområdet, varav 2 redan har varit, kul!

Torsdag, 14.15-17.30, Bodenverbesserung und Bodenverfestigung

(Markförbättring och -förstärkning)

Min andra schemakrock... Kursen är bara på 3 hp och som tur är så går kursen bara varannan vecka ungefär, eftersom den är så liten. Så jag försöker att gå på båda kurserna... dvs missa den ena några gånger och den andra några gånger läsa in det jag missar själv...


Fredag, 8.30-11.45, Spezielle Kapitel aus der Geotechnik

Namnet säger det mesta. Kursen handlar om smala schakt (sk slitsar?), uppbyggnad och stabilitet av dessa, inkl fördjupning i jordtrycksteori. Det är absolut inte min mest intressanta kurs, men föreläsaren är bra och pratar förståligt och lite geoteknik är aldrig fel :P

Fredag, 12.30-15.45, Tunnelbau

Kursen är bara en 3hp-kurs och går därmed inte heller varje vecka. Hittills har jag bara haft en föreläsning, så jag har inte så bra koll på vad den handlar om men jag tycker namnet är ganska beskrivande...


Alla mina kurser är så kallade "integrierte Veranstaltungen", vilket betyder att kursen består av både föreläsningar och övningar, men som sagt. Hittills har jag haft mest föreläsningar, och "övningarna" jag har haft lever inte direkt upp till namnet utan är mer en exempelgenomgång. Totalt läser jag sju kurser, vilket egentligen är lite för mycket, det hade räckt med sex, men språkkursen tänkte jag försöka avsluta innan jul (eftersom vi har ett projektarbete som man skriver själv, sen är det bara närvaro) och jag vill väldigt gärna fortsätta med språket utan att missa andra kurser. Alla mina kurser, utom Boden... och Tunnelbau som är på 3hp, är på 6hp. Att ha så här många ämnen samtidigt har jag inte haft sen gymnasiet och det känns lite ovant. Jag måste säga att redan efter en dryg månad är jag övertygad om att vårt system på KTH är bättre :P

Ovido - Quiz & Flashcards