turist i tillvaron

Alla inlägg under oktober 2010

Av Tina - 20 oktober 2010 22:51

I fredags åkte jag och ett gäng från språkkursen med buss till Prag. Bussresan gick bra men det tog ett tag för alla att ta ut tjeckiska pengar, köpa biljett till kollektivtrafiken och att bara försöka samordna 14 personer :P När vi klivit av tunnelbanan och väntade på bussen till Vandrarhemet så kom Sofia Adolfsson! Jag visste ju att hon pluggade i Prag men jag hade inte tänkt på det när jag åkte och hur stor är sannolikheten att hon bor där vi skulle bo och att vi tog samma buss?! Det var sjukt kul!

                                                  
Vandrarhemmet. 

 

Korridoren med våra rum. Fängelse?


Det tog evigheter att checka in, men till slut hade vi fått slänga av oss våra grejer på rummen. Som tur var fanns det en restaurang på området, så vi behövde inte åka någonstans för att få middag. Pasta, en öl och en shot, 200 tjeckiska kronor (ca 80 sek), check! Efter maten åkte vi till en tjeckisk Erasmus-fest i en WG. Kul att se en tjeckisk lägenhet! Jag hade ont i magen så jag åkte hem ganska tidigt.


På lördagen åt vi frukost/lunch på en restaurang där menyn bara stod på tjeckiska. Det var många gånger som jag var glad för att Jan som är tjeck var med! Han lotsade oss till billiga ställen bortom turiststråken, och tack vare det räckte 800 sek för hela helgen, exkl resa, men inklusive boende!
Dagen spenderades i innerstaden och utmed Karlsbron.

  

Turiststråk...

 

Gruppbilder :)

  

Slovakisk specialitet, söta och sockrade pinnbröd typ.

  

Tre bilder från Karlsbron. Det sjuka är att jag tog tre exakt likadan när jag och Elin var i Prag förra sommaren...


På andra sidan floden började det regna och vi var nedkylda, så vi gick in i en vinbar och drack Glühwein. Efter att ha samlat nog med krafter tog vi bergbanan till ett torn i närheten av vårt boende, som såg ut som en kopia av Eifeltornet... 

  

Eiffeltornet?

Utsikt från tornet, vårt hus längst till vänster.

Megastadion precis vid vårt boende. 3 fotbollsplaner innanför läktarna!


Efter att ha åkt till boendet för att sova och byta om gick vi än en gång till samma restaurang för att äta middag. Sen åkte vi vidare till en krog i Prag, och senare en rockbar. Där spelades det bara nya/gamla klassiker, riktig nostalgivarning, tyvärr är inte rock bästa musiken att dansa till :/

På söndagen var vi tvungna att stiga upp vid halv 10 för att checka ut. Vi åkte till bussterminalen, dumpade vårt bagage och gick sedan för att äta frukost/lunch. Sedan gick vi för att kolla på slottet.

Trötta Erasmus-studenter söndag morgon

Huset vi bott i längst bort i mitten.

Kyrkan uppe på "slottsberget".


Efter att ha ätit äppelpaj och druckit kaffe på ett fik gick vi för att kolla på en judisk kyrkogård, men när det visade sig att inträdet var 200 tjeckiska kronor så åkte vi till ett shoppingcenter istället. De flesta kollade på bio, men jag och 3 andra tjejer kollade i butiker istället. Jag hittade en t-shirt/top och en schal på H&M samt läderhandskar och ett par örhängen i en annan butik, I am, som jag inte tror finns i Sverige.


Sen var det dags att åka till bussterminalen. Bussen avgick 23.55 och jag fick väl sova 4 timmar ungefär innan vi var framme i Berlin. Hemma i lägenheten fick jag sova ytterliggare 3 timmar så på måndagen var jag inte allför trött :)

Jag är väldigt nöjd med helgen, även om det är väldigt omständigt och komplicerat att resa i en så stor grupp. Det var som sagt väldigt skönt att ha Jan med, men det var synd att han inte hade kollat upp mer i förväg och att han inte tog på sig något "Reseledaransvar" - det hade verkligen underlättat många gånger... Jag hoppas att jag kommer komma iväg på fler resor under min Berlin-vistelse :)


PS. Om du är sugen på att kolla på bilderna från Festival of Lights, så ligger dom på FB :)

Av Tina - 14 oktober 2010 23:13

Jag glömde skriva i förra inlägget att jag bjöd språkgruppen på kanelbullar förra måndagen. Det var ju kanelbullens dag och jag ville visa på lite svenska traditioner! Det var väldigt uppskattat :)


Erasmus-festen i torsdags, dvs förra torsdagen, blev ganska så misslyckad. Jag och Valentina åt sushi till middag och hittade sen ett ställe som blandade schysta drinkar. Ett gäng från språkkursen hade åkt söder om stan till nåt musikställe och jag och Valentina kände inte att vi orkade dra dit med Holly kom och gjorde oss sällskap iaf.

Sen kom jag på att jag skulle ha skrivit ut min biljett till flyget och flygbussen. Jag ringde hem till Stefi och till hennes mobil men hon svarade inte. Som tur var fick jag låna Valentinas mobil (batteriet på min hade tagit slut) så jag kunde iaf checka in. Men allt krångel sabbade min kväll.

Och när vi sen kom till stället där festen skulle vara så var det DÖTT, och då var klockan ändå 12. Jag kände inte att jag hade lust att vänta där på att det skulle börja hända någonting när jag faktiskt behövde sova... Så jag åkte hem.


Stefi hade varit jättegullig och lämnat en lapp där det stod att vi kunde skriva ut grejerna på morgonen. Men tydligen ska man SKRIVA ut boardning-kortet (eller spara som pdf, ganska svårt med en mobil) också, 4 timmar innan flygets avgång och inte bara checka in... Jag var inte jättesugen på att betala 40E för ett nytt boarding-kort, men det var inget krångel att skaffa ett nytt och som tur var slapp jag betala.


På lördagen åkte jag och Robert ut till 25manna. Lagen hade fått göras om pga återbud och sjukdomar och jag hade fått 24:e-sträckan istället för damsträckan i andralaget. Skönt att få sova ut! Men lite segt att få springa först vid kl 13... Jaja, det gick bra för mig att springa iaf, bortsett från en bom flöt orienteringen på riktigt bra, och förutom att jag kände att jag inte tränat ordentligt på en månad och att den träning som genomförts, genomförts utan backar på hårt underlag.


På kvällen var det 25mannafesten. Jag, Unis, David, Bosa och Jonte förfestade hos Unis och sen åkte vi in till södra station och festen. Jag var lagom full och glad och träffade en massa roliga människor och jag hade en toppenkväll. Det var synd att stället stängde en timme tidigare än utlovat.

Eftersom Robert bor i Bergshamra och tunnelbanan går hela natten så gick jag till Mariatorget. Självklart så somnade jag när jag väntade på tåget (det är ju bara 30-minuterstrafik på natten) och vaknade när tåget precis hade lämnat perrongen... så det var bara att vänta på nästa!


Min brorsa var snäll och skjutsade mig till Cityterminalen natten till tisdagen. Då kunde jag kliva upp kl 3 istället för kl 2.15 När jag skulle passera säkerhetskontrollen på Skavsta så fick jag väga mitt handbagage. Det vägde 11.7 kg... Jag var inte jättesugen på att betala 40E för det, så jag tog på mig mitt batteri till pannlampan med sele och allt, och tog min pocketbok i handen. Då vägde väskan 10.0 kg och tjejen från Ryan bråkade inte mer.


Här i Berlin har det inte hänt så mycket. Jag har klurat lite på mitt schema, jag och Valentina och shoppat och försökt gå på museum... Från och med den 1 oktober är det nämligen inte längre gratis att gå på statliga muséer på torsdagar så som det har varit förut. Vi kollade lite på ljusfestivalen - Festival of Lights - här i Berlin istället. Jag laddar upp bilder senare :)


Imorgon åker jag till Prag över helgen!

Av Tina - 7 oktober 2010 16:57

I tisdags var det sista gången med språkkursen. Det känns nästan lite fel att säga det, men det var faktiskt skönt... Alltså, jag gillar att lära mig språk och så, men det här har nästan varit lite för mycket... Det hette intensivkurs och det måste jag nog säga att det var! Jag har iaf fått lära känna en massa trevliga människor och jag tror att jag kommer att fortsätta läsa tyska sen under terminen. Det ska bli skönt att få börja plugga på riktigt snart!


I onsdags var det info-träff för Erasmus-studenterna på förmiddagen. Jag är ju färdig med det mesta administrativa krånglet så jag var rädd för att det skulle bli en massa repitition och det blev det såklart, men bara en timme... Då var det liksom 3 timmar kvar till ett "Campus Rallye". Jaha, vad gör vi då, tänkte jag och Valentina. Vi gick för att kolla in två byggnader en bit från campus som vi antagligen ska ha undervisning i. Efter en lunch i Mensan var det Campus Rallye. Man skulle dela upp sig i lag om 6 personer med olika nationaliteter, max två av samma. Jag och Valentina hittade en ungerska, en taiwanesiska, en tjeckiska och en fransyska. Själva Rallyt var helt ok, man skulle bra svara på en massa frågor om TU och dom flesta svaren stod i en broschyr, men för andra svar behövde vi gå runt lite på Campus. Tjejerna var trevliga och vi löste uppgifterna galant :) Efteråt åkte jag och kompisar från språkkursen till Bierbrücke och drack en öl i kvällssolen. En bra avslutning på dagen :)


Ikväll är det Erasmus-party, men det blir nog ganska lugnt för mig för jag åker hem tidigt imorgon. Det är 25manna och jag har bestämt mig för att springa, damsträckan i andralaget känns som en rättvis uttagning, sen blir det fest på kvällen. Men jag åker också hem för att träffa Robert och familjen också såklart!


Sen är jag i Berlin tis,ons,tors innan jag åker till Prag på fredag över helgen med folk från språkkursen. Det ser jag fram emot!

Måndag den 18:e börjar undervisningen på riktigt!

Av Tina - 2 oktober 2010 21:26

  

Altes Museum förra sommaren.


I torsdags var jag och ett gäng från språkkursen på museum, Altes Museum, med utställningar från Etrusk- och Romartiden. På torsdagar är nämligen alla statliga museer gratis. Jag och Elin var på Altes Museum förra sommaren. Då byggdes det om på Pergamonmuseum, så då stod Nefertiti i Altes Museum. Det var höjdpunkten då, nu var det ganska tillintetsägande, men det var kul att se att smyckena på den tiden inte skiljer sig mycket från de vi har nu :)


    

Nefertiti, den vackraste kvinnan någonsin :)

 
Innan museebesöket åt vi burritos på en californisk restaurang i närheten av Alexanderplatz, med spännande koncept där man kunde välja sin burrito helt själv.


Igår fredag åkte jag och handlade ingredienser till kanelbullar efter språkkursen. Det är ju Kanelbullens dag på måndag och jag tänkte att det skulle vara kul att visa lite svensk baktradition för klassen :)
Men det tog längre tid än vad jag hade tänkt att handla, så jag fick stressa som en idiot till Kulturbraueri (kulturbryggeriet) där jag och Sören skulle se på bio. Veronika bestämmer sig för att dö/Veronika beschliesst zu sterben/Veronika decides to die.

http://www.imdb.com/title/tt1068678/ (länk till filmen)
Inte nog med att jag var ute i dålig tid, ersättningsbussen för tunnelbanan vägrade komma också... Det är tur att det är reklam innan bio-filmer ibland :P
  

Filmen var bra iaf! Jag har ju läst boken och som vanligt när böcker filmatiseras blir det så himla tunnt jämfört med boken. Jag tycker ändå att det var en helt okej filmatisering, även om det bästa var när "Vem vet" började spelas! Mest otippade filmmusiken nånsin?! Den manliga huvudrollen spelades av Jonatan Tucker och jag tyckte att jag kände igen honom så himla mycket och tänkte att det måste vara från Virgin Suicids, och det var det! *nöjd*

 
Sen efter bion gick vi till ett Weinerei (alltså en vinrestaurang) där ett gäng från språkkursen redan var. Principen var så att man betalade 2E för ett glas, sen fick man dricka hur många glas vin man ville och kände för (det fanns många olika sorters vin) och sen när man gick fick man betala så mycket som man tyckte passade men minst 2-3E per glas. Jag drack två glas, två olika sorters vita vin, och lade 5E för det var väldigt små glas (ni vet sånna där från IKEA). Jag gillade konceptet iaf, och uppenbarligen väldigt många andra, för det var knökfullt och ständig brist på glas.


Idag har Tom från språkkursen fest i sin WG så jag ska snart gå dit. Annars har dagen varit ganska lugn. Sådär en lagom lördag! :)

Ovido - Quiz & Flashcards