turist i tillvaron

Direktlänk till inlägg 7 oktober 2010

Slut på språkkursen

Av Tina - 7 oktober 2010 16:57

I tisdags var det sista gången med språkkursen. Det känns nästan lite fel att säga det, men det var faktiskt skönt... Alltså, jag gillar att lära mig språk och så, men det här har nästan varit lite för mycket... Det hette intensivkurs och det måste jag nog säga att det var! Jag har iaf fått lära känna en massa trevliga människor och jag tror att jag kommer att fortsätta läsa tyska sen under terminen. Det ska bli skönt att få börja plugga på riktigt snart!


I onsdags var det info-träff för Erasmus-studenterna på förmiddagen. Jag är ju färdig med det mesta administrativa krånglet så jag var rädd för att det skulle bli en massa repitition och det blev det såklart, men bara en timme... Då var det liksom 3 timmar kvar till ett "Campus Rallye". Jaha, vad gör vi då, tänkte jag och Valentina. Vi gick för att kolla in två byggnader en bit från campus som vi antagligen ska ha undervisning i. Efter en lunch i Mensan var det Campus Rallye. Man skulle dela upp sig i lag om 6 personer med olika nationaliteter, max två av samma. Jag och Valentina hittade en ungerska, en taiwanesiska, en tjeckiska och en fransyska. Själva Rallyt var helt ok, man skulle bra svara på en massa frågor om TU och dom flesta svaren stod i en broschyr, men för andra svar behövde vi gå runt lite på Campus. Tjejerna var trevliga och vi löste uppgifterna galant :) Efteråt åkte jag och kompisar från språkkursen till Bierbrücke och drack en öl i kvällssolen. En bra avslutning på dagen :)


Ikväll är det Erasmus-party, men det blir nog ganska lugnt för mig för jag åker hem tidigt imorgon. Det är 25manna och jag har bestämt mig för att springa, damsträckan i andralaget känns som en rättvis uttagning, sen blir det fest på kvällen. Men jag åker också hem för att träffa Robert och familjen också såklart!


Sen är jag i Berlin tis,ons,tors innan jag åker till Prag på fredag över helgen med folk från språkkursen. Det ser jag fram emot!

Måndag den 18:e börjar undervisningen på riktigt!

 
 
Ingen bild

Sofie

8 oktober 2010 09:25

Måndag den 18 har vi första tentan, så det är verkligen hög tid att du börjar plugga på riktigt! Så du inte glömmer bort hur ett momentdiagram ser ut :-P
Lycka till på 25manna!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tina - 22 juni 2011 21:53

Hej! Jag tittar bara in här för att berätta att jag inte kommer blogga på ett tag. Jag har ca 37 (!!!) dagar kvar i Berlin, och jag har 6 kurser som ska klaras av. Två grupparbeten, två muntliga tentor, tre skriftliga tentor och två projektuppgifter....

Av Tina - 11 juni 2011 11:02

En sak som jag reagerade på som ny utbytesstudent i Berlin var att jag kände mig så duktig och ambitiös! Jag vet inte om det beror på kulturella skillnader eller om det bara är de utbytesstudenter som åker för att festa som kommer till Berlin, men de...

Av Tina - 8 juni 2011 17:26


I söndags var ju jag, Elin, Valentina, Tom och några andra erasmus-studenter och såg Paul Kalkbrenner!   Spelplatsen var en utomhusscen som heter Kindl-Bühne Wuhlheide. Berliner Kindl är ett bryggeri och Bühne betyder scen. Wuhlheide heter parken...

Av Tina - 8 juni 2011 11:45


Den här gången presenterar jag två tyska schlagersångerskor. Begreppet Schlager är ju trots allt tyskt, men av Tysklands placeringar på ESC så har de en del att lära av Sverige. Dessa två artister (som alltså är tysklands största inom genren) bekräft...

Av Tina - 7 juni 2011 12:45

Det här är ett band i min smaklinje! Punkrock med mycket energi. Tysklands bidrag till genren, som inte är så stor här, framförallt inte i Berlin som ju är elektrons stad.   Från tyska Wikipedia: Donots grundades 1993, slog igenom 2001 och spel...

Ovido - Quiz & Flashcards