turist i tillvaron

Alla inlägg den 12 mars 2011

Av Tina - 12 mars 2011 14:55

För några dagar sedan kom föreläsningsförteckningen (dvs schemat) för sommarterminen ut på internet. Sånt älskar planeringsknarkare som jag!  Jag har hittat alla kurser som stod med i mitt learning agreement, men jag har valt att byta ut en kurs i brodesign mot vägplanering i städer istället. Om det inte blir några större förändringar i schemat kommer jag att vara ledig på måndagar precis som förut, men den här terminen är det bara två kurser (istället för fyra) som krockar med varandra, och dessutom bara varannan vecka. Perfekt! Någon vecka in i nästa termin, sådär i mitten av april, när jag bestämt mig för om jag verkligen ska läsa kurserna eller inte och vet att allting passar så kommer jag skicka in ändringarna i mitt learning agreement.


Tisdagar
12-16 Entwurf von Straßenverkehrsanlagen außerhalb bebauter Gebiete (6 ECTS)

Precis som vägkursen som jag har läst under vinterterminen, men nu är det vägar utanför bebyggt område, istället för innanför, som ska projekteras.


15-18 Planen und Bauen im System Eisenbahn (3 ECTS)

Planering och byggande i system järnväg. Lite repetition och annorlunda vinkling av de järnvägskurser jag redan har läst. Den här kursen hittade jag nyligen, och den står inte med i mitt learning agreement, men jag saknar tre poäng så det blir perfekt!

 

Onsdagar
08-12 Städtebau und Straßenverkehrsplanung (6 ECTS)

Den här kursen handlar främst om vägplanering. Det ligger visserligen lite i perifirin av teknisk infrastruktur, men hellre det än brodesign...

 

Torsdagar
10-14 Numerische Verfahren in der Geotechnik (6 ECTS)

Numeriska metoder inom geotekniken. Låter spännande tycker jag!


14-18 Planung und Ausführung geotechnischer Großprojekte (3 ECTS)

Planering och utföring av geotekniska storprojekt. Den här kurser handlar om olika geotekniska byggmetoder och när dom kan tillämpas osv.

 

Fredagar
10-14 Baugrunddynamik (6 ECTS)

Svängningar, vågutbredning och dynamiska förhållanden i marken. Kommer antagligen vara en av de "tyngsta" kurserna den här terminen. Jag känner det på mig!


Ovido - Quiz & Flashcards