turist i tillvaron

Direktlänk till inlägg 14 mars 2011

Musik i Berlin, del 4 - Rammstein

Av Tina - 14 mars 2011 11:30

Hur kommer det sig att Rammstein bara blev FJÄRDE inlägget kan man fråga sig? Ja, kanske för att Rammstein aldrig spelas på MotorFM och inte skrivs om i Uncle Sally's. Men också gör att om någon tysk frågar om jag känner till några tyska artister och jag svarar Rammstein, så får jag garanterat en lång djup suck tillbaka. Tyskarna (eller dom jag träffat iaf) är inte speciellt förtjusta i Rammstein alltså!


Rammstein bildades 1994 i Berlin och har hittills sålt över 15 miljoner skivor. Deras senaste album Liebe ist für alle da släpptes 2009. Låttexterna har ofta kontroversiella, tabuiserade och skambelagda teman.

  


Jag gillar egentligen Rammsteins musik, och då främst de första skivorna, på senaste tid har de gått lite över styr... Musikstilen kallas ibland för Industrirock, ett annat namn för genren är Neue Deutsche Härte - NDH, men Rammstein själva säger Dansmetall. Jag tycker alla tre är ganska bra beskrivningar av den hårda melodiska rock som Rammstein spelar. 


Men eftersom Rammstein är SNÅLA och deras musik inte finns på Spotify så kan jag inte lägga in en länk här...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tina - 22 juni 2011 21:53

Hej! Jag tittar bara in här för att berätta att jag inte kommer blogga på ett tag. Jag har ca 37 (!!!) dagar kvar i Berlin, och jag har 6 kurser som ska klaras av. Två grupparbeten, två muntliga tentor, tre skriftliga tentor och två projektuppgifter....

Av Tina - 11 juni 2011 11:02

En sak som jag reagerade på som ny utbytesstudent i Berlin var att jag kände mig så duktig och ambitiös! Jag vet inte om det beror på kulturella skillnader eller om det bara är de utbytesstudenter som åker för att festa som kommer till Berlin, men de...

Av Tina - 8 juni 2011 17:26


I söndags var ju jag, Elin, Valentina, Tom och några andra erasmus-studenter och såg Paul Kalkbrenner!   Spelplatsen var en utomhusscen som heter Kindl-Bühne Wuhlheide. Berliner Kindl är ett bryggeri och Bühne betyder scen. Wuhlheide heter parken...

Av Tina - 8 juni 2011 11:45


Den här gången presenterar jag två tyska schlagersångerskor. Begreppet Schlager är ju trots allt tyskt, men av Tysklands placeringar på ESC så har de en del att lära av Sverige. Dessa två artister (som alltså är tysklands största inom genren) bekräft...

Av Tina - 7 juni 2011 12:45

Det här är ett band i min smaklinje! Punkrock med mycket energi. Tysklands bidrag till genren, som inte är så stor här, framförallt inte i Berlin som ju är elektrons stad.   Från tyska Wikipedia: Donots grundades 1993, slog igenom 2001 och spel...

Ovido - Quiz & Flashcards