turist i tillvaron

Direktlänk till inlägg 11 mars 2011

Näst sista tentan avklarad!

Av Tina - 11 mars 2011 13:13

Förlåt för dålig uppdatering, men Robert har varit här några dagar och hållit mig sällskap.


I tisdags hade jag min näst sista tenta, en muntlig tenta i vägprojektering. Jag tyckte inte det kändes så bra innan för jag visste inte alls vad jag skulle lära mig, vad som var viktigt. Frågorna som professorn ställde på tentan var mer grundläggande än vad jag hade förväntat mig (det har alltid varit så tror jag) och det gick över förväntan! Jag fick 1.7 i betyg. Det är jag riktigt nöjd med! Nästa fredag har jag min sista tenta för den här gången. Den 11 april drar nästa termin igång. Något lov kommer det inte bli för mig eftersom jag mellan tentan och terminsstarten ska göra ett projektarbete...


Det har varit (och är) den längsta tentaperioden nånsin för mig, och den är inte ens slut än! Den senaste MÅNADEN har jag pluggat så stört mycket. Allting är ju såklart relativt, så jag har inte pluggat i samma omfattning som de sista dagarna innan kandidatarbetesinlämningen, men ändå mycket för att vara mig, jämfört med tidigare, i Berlin.


Efter det att föreläsningarna slutat har jag dessutom suttit mest hemma i lägenheten och pluggat, eftersom jag inte riktigt har hittat nåt ställe (typ café eller bibliotek) där jag gillar att sitta. Resultatet är att jag blir otroligt understimulerad, speciellt socialt. Jag har märkt det i att jag babblar på som sjutton när jag väl får tillfälle att prata med någon, som typ med Robert på Skype eller om jag skriver ett mess till en kompis, de har haft en tendens att bli väääldigt lååånga... Nåja, nu har iaf Robert varit här och om lite drygt en vecka flyttar Elin in!!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tina - 22 juni 2011 21:53

Hej! Jag tittar bara in här för att berätta att jag inte kommer blogga på ett tag. Jag har ca 37 (!!!) dagar kvar i Berlin, och jag har 6 kurser som ska klaras av. Två grupparbeten, två muntliga tentor, tre skriftliga tentor och två projektuppgifter....

Av Tina - 11 juni 2011 11:02

En sak som jag reagerade på som ny utbytesstudent i Berlin var att jag kände mig så duktig och ambitiös! Jag vet inte om det beror på kulturella skillnader eller om det bara är de utbytesstudenter som åker för att festa som kommer till Berlin, men de...

Av Tina - 8 juni 2011 17:26


I söndags var ju jag, Elin, Valentina, Tom och några andra erasmus-studenter och såg Paul Kalkbrenner!   Spelplatsen var en utomhusscen som heter Kindl-Bühne Wuhlheide. Berliner Kindl är ett bryggeri och Bühne betyder scen. Wuhlheide heter parken...

Av Tina - 8 juni 2011 11:45


Den här gången presenterar jag två tyska schlagersångerskor. Begreppet Schlager är ju trots allt tyskt, men av Tysklands placeringar på ESC så har de en del att lära av Sverige. Dessa två artister (som alltså är tysklands största inom genren) bekräft...

Av Tina - 7 juni 2011 12:45

Det här är ett band i min smaklinje! Punkrock med mycket energi. Tysklands bidrag till genren, som inte är så stor här, framförallt inte i Berlin som ju är elektrons stad.   Från tyska Wikipedia: Donots grundades 1993, slog igenom 2001 och spel...

Ovido - Quiz & Flashcards