turist i tillvaron

Direktlänk till inlägg 21 mars 2010

Hur har veckan varit?

Av Tina - 21 mars 2010 21:46

"Målet med denna vecka är att öka medvetenheten om andningens betydelse och att röra på mig mer, dvs stimulera kroppens flöde och energifält på olika sätt."


- Vara uppmärksam på min andning  
Jag skrev ju redan från början att jag inte hade någon ambition att göra andningsövningar varje dag, vilket jag inte har gjort heller. Jag har däremot i olika situationer kännt efter hur jag andas. Jag har uppfattat det som att jag inte andas speciellt rytmiskt och att jag faktiskt håller andan väldigt mycket (så andades jag även när jag var liten).  Det är ingenting som jag tänker försöka arbeta med/arbeta bort, för det stör mig inte och är inget jag mår dåligt av. Jag iaf insett andningens betydelse :)


- Röra på mig en halvtimme om dagen

Jag tränar hyffsat regelbundet på en hyffsat lagom nivå. Mitt mål just nu är att träna 4 gånger i veckan. Jag önskar att jag hade tid/vilja/motivation att träna mer och hårdare.

Jag tror faktiskt att även den som tränar relativt hårt kan må bra av att ta en promenad ibland, och jag kommer i fortsättningen ha målsättningen att gå en promenad på lunchen ca 3 gånger i veckan, och speciellt de dagar jag inte tränar.


- Göra tre saker varje dag som höjer min energi
Jag gillar den här formuleringen mycker mer! (än den att göra saker som gör mig glad) Något som jag insåg efter förra veckan var att jag måste bestämma sånt i förväg, istället för att göra någon slags efterkonstruktion, men det är ingenting som jag lyckats med i större utsträckning. Detta är något som jag kommer fortsätta med!


- Bli mer medveten om min kropp
Det är inte en grej som man bara gör på en vecka tycker jag... För att vara ärlig har jag kanske inte varit så noga med att känna efter hur det känns i kroppen i varje situation den här veckan. Jag har iaf som ambition att bli mer medveten om kroppen och speciellt att lära mig lyssna på kroppens signaler och bättre utnyttja kroppens intelligens och kunskaper.


- Skriva i matdagboken hur det jag äter påverkar kropp och psyke
Det har jag inte gjort... Men jag har faktiskt tänkt på det! Jag har funderat på hur maten mättar och hur jag känner mig efter maten, och det är nog någonting som jag alltid har gjort omedvetet egentligen. Jag tror det är väldigt nyttigt! Men jag tror också att det är viktigare att göra det än att skriva ned det.


Sammanfattning:

Eftersom jag redan rör på mig väldigt mycket så har det här med att öka energin intresserat mig mer. Jag fastnade framförallt för den här formuleringen: God hälsa handlar egentligen om att bli mer medveten om vad du gör, tar in och hur du behandlar dig själv. Vad är äter jag för något? Vilka människor har jag runt omkring mig? Vilka tankar matar jag min hjärna med? Jag tror att man med en medveten attityd får mycket av det mesta på köpet och lär sig sätt att höja energin automatiskt!


Nästa vecka handlar det om kroppens biobalans!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tina - 22 juni 2011 21:53

Hej! Jag tittar bara in här för att berätta att jag inte kommer blogga på ett tag. Jag har ca 37 (!!!) dagar kvar i Berlin, och jag har 6 kurser som ska klaras av. Två grupparbeten, två muntliga tentor, tre skriftliga tentor och två projektuppgifter....

Av Tina - 11 juni 2011 11:02

En sak som jag reagerade på som ny utbytesstudent i Berlin var att jag kände mig så duktig och ambitiös! Jag vet inte om det beror på kulturella skillnader eller om det bara är de utbytesstudenter som åker för att festa som kommer till Berlin, men de...

Av Tina - 8 juni 2011 17:26


I söndags var ju jag, Elin, Valentina, Tom och några andra erasmus-studenter och såg Paul Kalkbrenner!   Spelplatsen var en utomhusscen som heter Kindl-Bühne Wuhlheide. Berliner Kindl är ett bryggeri och Bühne betyder scen. Wuhlheide heter parken...

Av Tina - 8 juni 2011 11:45


Den här gången presenterar jag två tyska schlagersångerskor. Begreppet Schlager är ju trots allt tyskt, men av Tysklands placeringar på ESC så har de en del att lära av Sverige. Dessa två artister (som alltså är tysklands största inom genren) bekräft...

Av Tina - 7 juni 2011 12:45

Det här är ett band i min smaklinje! Punkrock med mycket energi. Tysklands bidrag till genren, som inte är så stor här, framförallt inte i Berlin som ju är elektrons stad.   Från tyska Wikipedia: Donots grundades 1993, slog igenom 2001 och spel...

Ovido - Quiz & Flashcards