turist i tillvaron

Alla inlägg den 27 mars 2010

Av Tina - 27 mars 2010 19:35

"Biobalans innebär att befinna sig i jämvikt - både kroppsligt och mentalt. Det handlar om att behålla hälsan och vikten, trivas med livet och inte vara så stresskänslig."


Det behövs en rad hälsofrämjande ämnen för att kroppens olika celler och delar ska samverka till en fungerande, hälsosam enhet. Negativ stress och en näringsfatting kost leder till att kroppen inte kan upprätthålla sin biobalans och det skapar en negativ spiral. Den här veckan har visat hur man kan vända på processen. Genom sina handlingar och sitt val av livsstil stärker man sin självläkande förmåga.


Biobalans skapas genom kosten och i vardagen med bla tillräcklig sömn och vila, värme, dagsljus, beröring, motion och vatten.
En specifik del av biobalansen är syra-basbalansen, som innebär att man ska hjälpa kroppen att bibehålla rätt pH med hjälp av maten man äter (men även att undvika tex stress)
Är man i biobalans blir immunförsvaret starkare och man undviker förkylningar. När en förkylning ändå är på väg att bryta ut, kan man hjälpa immunförsvaret.


Fokus den här veckan har varit:
- Lägga till mer grönsaker i kosten
- Börja äta omega-3-tillskott
- Klä mig varmt så att jag inte fryser


Hur har det gått?
Det fanns två anledningar till att lägga till mer grönsaker i kosten. Dels för att det hjälper kroppen att vara i biobalans, men också eftersom de allra flesta grönsakerna är basbildande, och alltså hjälper kroppen att hålla rätt pH-värde. Jag har absolut inte ätit mer grönsaker den här veckan, snarare tvärtom. Det tar lite tid att förbereda, och jag har varit lat. Jag ska bättra mig till nästa vecka!
I fredags köpte jag omega-3-tillskott som jag har ätit i hela två dagar, och det jag har märkt är att det smakar fisk när jag rapar. Det är otroligt äckligt och får mig faktiskt att tvivla på om det är värt att fortsätta äta tabletterna. Linolja innehåller också mycket omega-3 och jag funderar på att börja äta det istället... Jag får se, nu har jag ju köpt dom där tabletterna så nu får jag väl äta upp dom :P
Jag har varit duktig med att klä mig varmt. Trots att temperaturen den här veckan har legat stadigt på plus-sidan har jag haft på mig långkalsonger och raggsockor varje dag i skolan och jag har fortfarande på mig vinterjackan. Det har väl hänt nån gång att det har blivit lite väl varmt, men oftast har det bara varit skönt. Det kan faktiskt ha gjort så att jag undvikit en förkylning, för jag har pga av mitt sömnslarv haft lite retningar i halsen på mornarna, men det har gått över trots att att jag har tränat som vanligt. En liten seger :)


Biobalans handlar ju som sagt om att vara i jämvikt, och det är ju någonting som ska gälla över en längre tid och är kanske inte direkt nåt som man förändrar på en vecka. Den här veckan har i alla fall hjälpt mig att inse vikten av att vara i balans, att det krävs en helhetssyn och att det är något som jag styr över själv.


Imorgon ska jag skriva lite om hur de fyra första veckorna har varit, vad jag har lärt mig och lite tankar kring det.

Ovido - Quiz & Flashcards