turist i tillvaron

Alla inlägg den 6 mars 2010

Av Tina - 6 mars 2010 12:05

"Den här första veckan handlar om mental förberedelse. Jag ska fundera på vad jag vill få ut av det här, vilka förväntningar och mål jag har."


Målet med det här projektet är alltså att jag ska fundera lite över min livsstil och försöka leva lite hälsosammare, för att kunna ta del av mer som livet har att erbjuda. Jag tror nämligen att man kan njuta mer av livet om man är frisk och mår bra. Det innebär ju såklart inte att man inte ska njuta, snarare tvärtom, för vad är njutning egentligen?

  


Fokus denna vecka har varit att:

- Äta mer frukt och grönsaker (minst 2 frukter varje dag och grönsaker till lunchen)

- Sluta dricka kaffe och dricka grönt te istället (jag är inte helt 100% på den här...)

- Börja äta kosttillskott


Jag har faktiskt varit ganska duktig på det där med frukt och grönsaker. Jag har haft grönsaker varje dag till lunchen och jag har ätit mellan 1 och 4 frukter varje dag.

Jag har beslutat mig för att inte sluta dricka kaffe helt, för jag älskar kaffe och jag tror inte att det är 100% dåligt, men jag ska försöka begränsa kaffedrickandet till en kopp om dagen, och utöver det bara dricka grönt te. Det känns sant för mig.

Jag berättade för min klasskompis Sofie att jag var lite tveksam till kosttillskott, men hon sa det att hon äter det för hon blir piggare och sådär, så nu har jag väl inga ursäkter längre :P


Den här veckan har jag även börjat skriva matdagbok och hur mycket jag sover. Det ger både en och annan tankeställare, och möjlighet till ordentlig utvärdering så småningom :) Annars har väl veckan mest gått ut på att motivera sig till att skaffa en läkande livsstil, förstå och förbereda mig på vad det innebär att genomföra en förändring och inse vilken stor påverkan tankens kraft har. Jag tycker det har gått bra, och trots att jag inte har genomfört några större förändringar den här veckan har jag blivit mer medveten om vad det är som jag faktiskt äter, tex. Det känns bra!


Några sista ord på vägen

I slutändan handlar allt om balans och harmoni (kan inte upprepas för många gånger), så skapa en god relation till dig själv och ta ett personligt ansvar för din hälsa!

- Du är värd att må bra
- Fatta ett medvetet beslut om att vårda sig själv. HELA dig själv: kroppen, känslor och tankar, relationer, andlighet
- Tänk förebyggande – varför vänta med att äta fettsnål mat till efter första hjärtattacken?
- Var konsekvent – det är dom små grejerna som vi gör varje dag som spelar roll
- Nedskräpning ej tillåtet! Undvik det som du inte mår bra av. Det är inte heroiskt att utsätta sig för mat, situationer eller personer som man mår dåligt av, bara ett utslag av självdestruktivitet.


Nästa vecka: Vad ska jag äta?

Ovido - Quiz & Flashcards