turist i tillvaron

Direktlänk till inlägg 13 mars 2010

Hur har veckan varit?

Av Tina - 13 mars 2010 22:28

Förra veckan handlade om mental förberedelse, den här veckan har handlat om mat. "Meningen med den här veckan är att inspirera till hälsosammare matval och skapa goda matvanor." 

  

 

Fokus vecka 2 har varit:

- göra tre saker om dagen som gör mig glad
- se över mina fettvanor
- minska sockerintaget
- äta en kost med långsamma kolhydrater
- dricka mer vatten
- äta mer protein till frukost


Tre saker som gör mig glad

Att uppmärksamma varje dag tre saker som gör mig glad varje dag, har fått mig att inse hur mycket jag själv kan påverka mitt humör och hur många saker det finns som gör mig glad! Jag kan verkligen rekommendera att göra något liknande :)


Fettvanor

Som du kanske har sett under veckan i min matdagbok är det inte så att min kost

dryper av fett, förutom pizzan i fredags, så jag kommer inte lägga ner mer energi och uppmärksamhet på den saken, utom att ta med mig tanken att äta mer fet fisk.


Sockerintaget

Matdagboken har hjälpt mig att svart på vitt se när sockersuget kommer. Jag har accepterat att jag behöver skära ner lite på mitt sockerintag, jag vet ju att det är bra för mig, men det är svårt att ändra gamla vanor...


Långsamma kolhydrater

Jag har inte fokuserat så mycket på kolhydraterna den här veckan. Det har varit så mycket annat. Jag tror att jag brukar äta bra med fullkorn och långsamma kolhydrater, så det här blir ytterligare en punkt som jag inte tänker lägga mer uppmärksamhet på.


Dricka mer vatten

Jag måste erkänna att det här är en punkt som jag har... glömt bort lite grann. Nästa vecka ska jag skriva i matdagboken hur mycket vatten jag dricker.


Protein till frukost

Jag har ätit ett kokt ägg till frukost mån - fre, och jag måste säga det att jag har inte upplevt något revolutionerande, men jag tycker ändå att det känns rätt så bra, så jag ska fortsätta med det.

  

Andra saker som jag har tänkt på den här veckan är att även fast jag har minskat lite på kaffeintaget, så har jag inte börjat dricka mer grönt te (som ju innehåller en massa antioxidanter tex). Nästa vecka ska jag dricka en kopp grönt te varje dag.

Jag tycker att jag har varit duktig den här veckan med att äta frukt och grönsaker, det känns bra!


Nästa vecka handlar det om kroppens flöde, bl a motion och andning.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tina - 22 juni 2011 21:53

Hej! Jag tittar bara in här för att berätta att jag inte kommer blogga på ett tag. Jag har ca 37 (!!!) dagar kvar i Berlin, och jag har 6 kurser som ska klaras av. Två grupparbeten, två muntliga tentor, tre skriftliga tentor och två projektuppgifter....

Av Tina - 11 juni 2011 11:02

En sak som jag reagerade på som ny utbytesstudent i Berlin var att jag kände mig så duktig och ambitiös! Jag vet inte om det beror på kulturella skillnader eller om det bara är de utbytesstudenter som åker för att festa som kommer till Berlin, men de...

Av Tina - 8 juni 2011 17:26


I söndags var ju jag, Elin, Valentina, Tom och några andra erasmus-studenter och såg Paul Kalkbrenner!   Spelplatsen var en utomhusscen som heter Kindl-Bühne Wuhlheide. Berliner Kindl är ett bryggeri och Bühne betyder scen. Wuhlheide heter parken...

Av Tina - 8 juni 2011 11:45


Den här gången presenterar jag två tyska schlagersångerskor. Begreppet Schlager är ju trots allt tyskt, men av Tysklands placeringar på ESC så har de en del att lära av Sverige. Dessa två artister (som alltså är tysklands största inom genren) bekräft...

Av Tina - 7 juni 2011 12:45

Det här är ett band i min smaklinje! Punkrock med mycket energi. Tysklands bidrag till genren, som inte är så stor här, framförallt inte i Berlin som ju är elektrons stad.   Från tyska Wikipedia: Donots grundades 1993, slog igenom 2001 och spel...

Ovido - Quiz & Flashcards