turist i tillvaron

Direktlänk till inlägg 8 mars 2010

Vecka 2 - Vad ska jag äta?

Av Tina - 8 mars 2010 18:30

Meningen med den här veckan är att inspirera till hälsosammare matval och skapa goda matvanor. Det går enklare genom att tänka före och planera. Det som är svårt är mig är att jag bor hemma och sällan handlar mat, så jag måste anpassa mig till det som mina föräldrar äter. Eller okej, jag måste inte, men jag orkar inte handla och laga egen mat. Jag ska försöka påverka det som jag kan påverka, utan för stor arbetsinsats. Det måste ju vara rimligt också :)


Dagens hälsoproblem ligger i att vi äter en alldeles för näringsfattig kost och att energiintaget består till stor del av tomma kalorier. Fördelen med att istället äta en näringsrik kost är att man håller sig frisk och lever längre. Spannmål och mjölkprodukter har länge varit basen i kosten, men det är inte människans uråldriga gener gjorda för. Vi behöver äta mer grönsaker, fullkorn, frukt och nötter och äta mindre raffinerade produkter och rött kött.

Jag är uppvuxen med tänket att idrottare ska äta minst hälften av tallriken kolhydrater, så jag har svårt att tänka mig en kost helt utan det, och jag tror inte det är bra heller. Jag tror inte på LCHF helt enkelt. Däremot tror jag att det kan vara bra att skära ner lite på kolhydraterna och ersätta dom med grönsaker och frukt, utan att för den sakens skull äta mer kött. Jag blir mer och mer sugen på att bli halv-vegeterian, dvs äta ägg, kyckling och fisk (och annat kött när jag blir bjuden men inte laga något själv). Som sagt, jag bor hemma så det är lite svårt för mig att styra. Jag ska klura på det :)


Ät mer antioxidanter

Antioxidanter skyddar mot fria radikaler och motverkar kroppens åldrande. Antioxidanter finns riktligt i: vitlök, kål, spenat, broccoli, lök, blomkål, potatis, morötter, apelsin, kiwi, banan, äpple, tomat, och många mer matvaror som jag inte äter lika ofta :P

  


För ett hälsosammare matval, försök att:

- Handla närodlat
- Följa säsongens utbud
- Äta färsk mat
- Köpa ekologiska produkter
Utgå från hela råvaror och så lite bearbetad mat som möjligt!


Fokus vecka 2:

- göra tre saker om dagen som gör mig glad
- se över mina fettvanor
- minska sockerintaget
- äta en kost med långsamma kolhydrater
- dricka mer vatten
- äta mer protein till frukost

Jag kommer skriva mer om varför under veckan :)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tina - 22 juni 2011 21:53

Hej! Jag tittar bara in här för att berätta att jag inte kommer blogga på ett tag. Jag har ca 37 (!!!) dagar kvar i Berlin, och jag har 6 kurser som ska klaras av. Två grupparbeten, två muntliga tentor, tre skriftliga tentor och två projektuppgifter....

Av Tina - 11 juni 2011 11:02

En sak som jag reagerade på som ny utbytesstudent i Berlin var att jag kände mig så duktig och ambitiös! Jag vet inte om det beror på kulturella skillnader eller om det bara är de utbytesstudenter som åker för att festa som kommer till Berlin, men de...

Av Tina - 8 juni 2011 17:26


I söndags var ju jag, Elin, Valentina, Tom och några andra erasmus-studenter och såg Paul Kalkbrenner!   Spelplatsen var en utomhusscen som heter Kindl-Bühne Wuhlheide. Berliner Kindl är ett bryggeri och Bühne betyder scen. Wuhlheide heter parken...

Av Tina - 8 juni 2011 11:45


Den här gången presenterar jag två tyska schlagersångerskor. Begreppet Schlager är ju trots allt tyskt, men av Tysklands placeringar på ESC så har de en del att lära av Sverige. Dessa två artister (som alltså är tysklands största inom genren) bekräft...

Av Tina - 7 juni 2011 12:45

Det här är ett band i min smaklinje! Punkrock med mycket energi. Tysklands bidrag till genren, som inte är så stor här, framförallt inte i Berlin som ju är elektrons stad.   Från tyska Wikipedia: Donots grundades 1993, slog igenom 2001 och spel...

Ovido - Quiz & Flashcards