turist i tillvaron

Direktlänk till inlägg 26 april 2011

Musik i Berlin, del 8 - Gott och blandat!

Av Tina - 26 april 2011 19:01

Hm, att lägga det här inlägget under Musik i Berlin är kanske lite fel egentligen, för den enda artisten som är tysk är den första, Sarah Connor, och det är inte ens musik jag kan rekommendera, även om det tillhör allmänbildningen att veta vem Sarah Connor är. Resten av inlägget handlar om låtar jag hört nyligen som gjort lite extra intryck. Let's go!


Förrförra helgen var ju jag, Elin, Valentina och några till på tv-inspelning. Huvudpersonen i juryn var en kvinna vid namn Sarah Connor. Det var uppenbart att hon var känd, men jag och Elin visste inte varför.
Jag googlade henne när vi kom hem sen (efter typ evigheter, lång tv-inspelning!), och hon har haft några hitlåtar (ochen dokusåpa när hon och hennes numera ex-man gifte sig) i Tyskland. Ingen speciell musik direkt, inte så konstigt att hon aldrig slog i Sverige även om "From Sarah with Love" spelades lite på radion.


I söndags på gymmet ryckte jag till, när jag hörde en låt som var kusligt lik "Fatta, förstå" med Ayo och Petter. Visserligen bara verserna, inte refrängen då det sjöngs "Achtung Achtung" med helt annan melodi, men som sagt, verserna var så himla lika! När jag kom hem kunde jag inte hitta låten, fett irriterande. Kanske var det så länge sedan jag hörde Fatta förstå att jag glömt bort hur den går... Ni kommer ihåg den va?


På radion i morse, eller om det var igår morse, hörde jag en grym cover! Det är Johnny Cash som gör sin version av Personal Jesus. Jag såg faktiskt en liten snutt av Walk the line på tv:n nyligen, men den är så lång, jag har redan sett den och jag var inte på humör för en tragisk film, så jag såg inte hela. Men det är en grym film! Om du inte har sett den så tycker jag du ska göra det!


En annan bra "cover" jag brukar höra på radion är den här: Chapel Club - Surfacing
Är väl egentligen bara Dream a little dream of me, som är taget, men jag gillar det!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tina - 22 juni 2011 21:53

Hej! Jag tittar bara in här för att berätta att jag inte kommer blogga på ett tag. Jag har ca 37 (!!!) dagar kvar i Berlin, och jag har 6 kurser som ska klaras av. Två grupparbeten, två muntliga tentor, tre skriftliga tentor och två projektuppgifter....

Av Tina - 11 juni 2011 11:02

En sak som jag reagerade på som ny utbytesstudent i Berlin var att jag kände mig så duktig och ambitiös! Jag vet inte om det beror på kulturella skillnader eller om det bara är de utbytesstudenter som åker för att festa som kommer till Berlin, men de...

Av Tina - 8 juni 2011 17:26


I söndags var ju jag, Elin, Valentina, Tom och några andra erasmus-studenter och såg Paul Kalkbrenner!   Spelplatsen var en utomhusscen som heter Kindl-Bühne Wuhlheide. Berliner Kindl är ett bryggeri och Bühne betyder scen. Wuhlheide heter parken...

Av Tina - 8 juni 2011 11:45


Den här gången presenterar jag två tyska schlagersångerskor. Begreppet Schlager är ju trots allt tyskt, men av Tysklands placeringar på ESC så har de en del att lära av Sverige. Dessa två artister (som alltså är tysklands största inom genren) bekräft...

Av Tina - 7 juni 2011 12:45

Det här är ett band i min smaklinje! Punkrock med mycket energi. Tysklands bidrag till genren, som inte är så stor här, framförallt inte i Berlin som ju är elektrons stad.   Från tyska Wikipedia: Donots grundades 1993, slog igenom 2001 och spel...

Ovido - Quiz & Flashcards