turist i tillvaron

Alla inlägg den 26 november 2009

Av Tina - 26 november 2009 21:45

Utvärdering och planering

En sak som jag har fortsatt med efter OLGY och studenten är att skriva en utvärdering, målsättning och planering varje år. Visst, det tar lite tid och låter väldigt seriöst, men det är otroligt givande, och ganska roligt! Även om man inte tränar på så hög nivå så är det roligt att se sina framsteg. Jag behöver reflektera över min träning ibland, och se saker som jag kan och behöver förändra. I månadsskiftet var ju mitt träningsnyår (jag tror jag har tjatat om det...), och jag har skrivit länge på min utvärdering (det också...), men nu har jag bestämt mig för att den är klar..!


En sak som jag lyckades med det här året var att hålla mig (förhållandevis) frisk! Jag har bara haft 10 sjukdagar :) Träningsmässigt har det varit lite upp och ner. Det började lovande; jag tränade bra under vintern, men sen fick jag aldrig till det på tävlingarna på våren. Under sommaren tränade jag dåligt, och jag har haft en riktigt jobbig höst. Jag har tränat helt okej (i höst alltså), men det går inte att prestera under sådana förhållanden.

Skademässigt har det varit helt okej, "bara" lite knäproblem och en stukad fot (som iofs förstörde slutet på min vårsäsong).

Sammanfattningsvis så... Kom jag inte fram till så jättemycket i min utvärdering, förutom att jag ska köra på som vanligt (men lite mer och lite bättre) :)


Min planering är inte speciellt detaljerad. Jag brukar i princip inte göra någon träningsplanering i förväg, eftersom jag mest tränar med klubben, om jag inte styrketränar eller tränar alternativt. Jag har också gjort en tävlingsplanering; en lista med tävlingar som jag tror att jag vill springa i vår, men det är mest för att jag ska få ett hum om hur säsongen ser ut, och om jag ändrar mig så är det inte katastrof. 


Målsättning

Jag hade jättesvårt att komma fram till några bra mål, eftersom jag inte kände att det var någon tävling (förutom 10mila) som jag kände var viktig, för mig. Jag kom till slut fram till att under nästa år vill jag höja min lägstanivå, och det är viktigare för mig än att prestera på en enskild tävling. Hur man mäter det är en annan fråga...


Långsiktigt mål (3-5år):

Bland de 100 på Rankinglistan.
Prestationsmål i år:

I snitt max 2min bom/tävling.

Träningsmål (kvantitativt):

204h totalt, dvs i snitt 17h/månad och aldrig mindre än 15h.
Sen så har jag några andra mer "oseriösa" mål, som typ att åka tjejvasan på mindre än 2h, springa i förstalaget på 10mila osv...


Hey Ho! Let's Go!

Ovido - Quiz & Flashcards