turist i tillvaron

Inlägg publicerade under kategorin Allmänt

Av Tina - 29 juli 2010 22:10

Rummet jag har hittat ligger alltså i stadsdelen Wedding norr om Berlin.

Jag har gjort en karta över Berlin i Google Maps. Den röda flaggan visar var jag ska bo och den gröna var Byggfakulteten håller hus och jag kommer ha nästan all undervisning. Det är ungefär 1 km avstånd och tog 5 min att cykla när jag var där i helgen.

Den blåa flaggan visar var tekniska universitetets huvudbyggnad ligger (nere i vänstra hörnet. Där kommer jag läsa den förberedande språkkursen innan terminen börjar. Tunnelbanan dit tar 10 min. Helt ok!

Centrala Berlin (Mitte) syns nere till höger i kartan. Så mitt boende är inte jättecentralt, men det var ingenting jag prioriterade, och jag är ju van att ha en bit till stan :P Det är ju helt klart centralare iaf... Länk till kartan: http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF&msa=0&msid=114979810829380931456.00048bf7bd507b6b9bae1

Av Tina - 28 juli 2010 23:15

Nu är det alltså bestämt att jag ska bo med Stefanie i höst! :) Det kommer bli kanon!

Av Tina - 24 juli 2010 16:37

Andra dagen i Berlin

Jag klev upp kl 9 efter en god natts sömn. De tre fransoserna som jag delar rum med hade ännu inte kommit tillbaka från sin utekväll... Frukost åt jag ute på en restaurang. Sen började WG-letandet och även idag var jag och kollade på tre WG:s.

Den första låg precis i närheten av GLS (där jag och Elin gick språkkurs förra sommaren) i hippa Prenzlauer Berg. Lägenheten var jättefin och Sophie som jag skulle bott med var jättetrevlig. Hyran låg på ungefär 300-330 Euro. Det var lite osäkert.

Den andra låg i Wedding nära skolan, bara några kvarter bort. Den lägenheten var lite större, med två lägenhetskompisar, som båda var jättetrevliga, och det verkade som att dom gör en del grejer tillsammans och sådär, så det verkar himla kul.  Hyran låg på 270 Euro och det är riktigt bra. Tyvärr ska hon som hyr ut sitt rum bara vara borta 6 månder, så det innebär att jag måste flytta och det vet jag inte om jag orkar.

Det tredje och sista rummet var från början en av mina favoriter. Det ligger lite längre bort från skolan, men tjejen som bor där tränar löpning och verkar ha ungefär samma inställning till att bo i WG som jag har. Rummet var mysigt och området lugnt. Hyran ligger på 310 Euro. Det är inte billigast men jag tror att jag verkligen skulle kunna trivas där och då är det värt det. Det här rummet är nog fortfarande min favorit! Jag ska följa med henne och en kompis ut på middag ikväll. Det ska bli trevligt, och spännande! Stefanie, som hon heter, ska träffa en till tjej, en spanska, på måndag, men sen vet jag om hon vill bo med mig.

På vägen tillbaka till Hostellet cyklade jag förbi en sushi-restaurang som jag och Elin åt på förra sommaren. Den var tyvärr stängd :( så jag fick cykla vidare... Det tog ett tag innan jag hittade en annan sushi-restaurang, men det var bra sushi! Jag stannade även till vid ett ascoolt och jättemysigt vegan-café (Hans Wurst) och drack en kaffe. Det var en svensk tjej som var barista, så jag fick prata lite svenska också :) för övrigt hör jag en del svenska på gatorna när jag cyklar runt. Berlin verka vara ett populärt resmål för svenskar :)

Snart ska jag cykla till cykeluthyrningen och lämna tillbaka cykeln, och passa på att köpa lite frukost till imorrn, sen ska jag som sagt äta middag med Stefanie och hennes kompis. Sen blir det nog rakt i säng för jag måste kliva upp kl 7 imorrn...

Av Tina - 23 juli 2010 21:45

Idag var jag alltså och kollade på tre rum i WG:s.

Det första rummet tillhör en kille i övre 20-åren som pluggar nån slags konst. Sekelskifteslägenhet, mysig men inte riktigt min smak (även om inredning kanske inte är det viktigaste jag kollar på) och stort schysst rum. MEN lite dyrt (350€) och snubben röker. Det luktade rök i hela lägenheten. Inte ok.

Det andra tillhör en kvinna i 40-50års åldern. Jag gillade henne direkt. Väldigt trevlig, öppen och enkel. Modernare hus, trevligare kvarter och fint inrett, så jag tror att jag skulle kunna trivas där. MEN hon är ju gammal och det blir inget "gratis" umgänge i lägenheten. 330€ är inte jättebilligt heller. Det är ett bra "reservrum".

Det tredje rummet tillhör en student i min ålder. Stor, "miljonprojektig" lägenhet, riktigt nära skolan, även om det kanske inte var mysigaste kvarteren. Helt ok rum med stor loftsäng för bara 240€, riktigt schysst! Men det var killen som skulle göra utbytesåret som jag pratade med, ingen av dom som jag skulle bott med var det, så dom var lite osäkra på om dom ville bo med någon som dom inte träffat. Om dom ändrar sig är jag helt klart intresserad!

Jag har tre rum kvar att kolla på imorgon, sen måste jag bestämma mig...

Av Tina - 23 juli 2010 14:58

Första dagen i Berlin

I morse gick jag upp klockan tre… Min snälla bror skjutsade mig till Cityterminalen.

Väl i Berlin möttes jag av strålande väder *not*. Det har inte regnat iaf även om det hänger i luften. Det är ganska varmt ändå, så hade det inte varit molnigt hade det nog varit ganska så outhärdligt är jag rädd.

Jag tog tåget in till stan och klev av vid Alexander Platz, Mitte von Mitte. Centralare kan man inte komma i Berlin, även om det inte märks en fredagmorgon klockan 9. Jag var vrålhungrig så jag stannade på Burger King och åt en Toast, några mini-pannkakor och drack en kopp kaffe innan jag gick vidare till cykeluthyrningen.

Tantsadel är riktigt obekvämt! Och efter att ha cyklat runt några timmar i Berlin så har jag upptäckt att staden inte är speciellt cykelvänlig, det finns få cykelvägar utmed bilvägarna och dom är dåligt markerade. Dessutom är cyklister inte speciellt duktiga på att följa trafikreglerna. Lite förvirrande faktiskt, men det värsta är ändå att det är gatstenar ÖVERALLT, så egentligen hade det passat bättre med en heldämpad MTB. Det är platt iaf...

Nästa stopp var Hostellet. Jag kunde såklart inte få tillgång till rummet eftersom jag var där så tidigt, men jag hängde lite i köket och drack kaffe och planerade min dag lite.

För att fördriva tiden lite innan mitt WG-letande, cyklade jag till TIB-gelände där Fakultät VI Planen Bauen Umwelt håller till. Ganska maffigt hus (och miljö)!

Jag snokade runt lite inomhus också och det såg väldigt fräscht ut, även om det var väldigt öde. Dom har typ tenta-P så det var inte så konstigt.

Om man tittar in i deras maskinhall så ligger V-husets i lä :P undrar om dom också blandar asfalt…

TU har en egen Berlin-björn. Förlåt för att den inte är roterad...

Klockan var fortfarande inte så mycket, så jag cyklade vidare till två av WG:sen som jag ska kolla på. Båda låg riktigt nära skolan i mysiga områden. Ska bli spännande att träffa dom som bor där!

Lunchen åt jag på Babel, ett av mitt och Elins favoritställen under vår Berlinvistelse förra sommaren. Man får en riktigt god och matig Sandwich för 3€, inte illa!

Nu ska jag snart i väg och titta på den första WG:n. Jag ska totalt titta på tre ikväll. Jag är spänd av förväntan!

Av Tina - 21 juli 2010 23:30

Den sjunde september går flyttlasset! Jag har bokat flyg och bara beställt ett incheckat bagage... Jag har visserligen en kabinväska också, och den är ju ganska stor. Får se om det räcker...

Jag har funderat lite på om jag ska ha en flyttfest. Det vore väldigt kul och jag ska ju faktiskt vara borta ett tag... Jag ska fundera lite mer på det, typ dag, upplägg och sånt.

Jag börjar få lite resfeber inför helgen! Flygbussen går kl 04:00 från Cityterminalen. Min snälla bror skjutsar mig :) Lär inte bli så mycket sömn den natten... Jag har bokat hostell och tänker hyra en cykel så att jag kan ta mig till de WG:s jag ska kolla på. Jag tänkte att det kan vara ett bra sätt att lära känna/hitta i Berlin. Att cykla ger en så mkt bättre känsla för avstånd och riktningar än vad tunnelbanan gör! Jag kommer att packa ner kameran och datorn, så förhoppningsvis blir det rapport på plats!

Av Tina - 19 juli 2010 12:59

Månadens låt

Jag blev riktigt överraskad när Kent släppte sin skiva En plats i solen så snabbt efter Röd. Jag tycker att Röd var ett riktigt mästerverk, jag älskar den skivan, men varför släppte Kent En plats i solen? Jag har lyssnat igenom skivan flera gånger och den fastnar liksom inte. Jag har höga krav på Kent, och den här gången blev jag lite besviken. Det känns som att dom har spelat in dom första 10 låtarna som dom skrivit efter Röd. Några månader till av låtskrivande och studioarbete hade kanske inte gjort nåt... Hur som helst finns det ljuspunkter, och Skisser för sommaren som rullar på radion liksom Ismael visar att Kent fortfarande har kapaciteten.

Du vet ingenting om mig, jag vet ingenting om dig. Snälla säg det igen.

Av Tina - 16 juli 2010 23:45

Idag var jag och hämtade ut mitt nya pass. Polisen är himla moderna och sms:ar när passet är färdigt att hämta. Riktigt smidigt faktiskt!

Mitt nya pass! Konstapeln bad om ett neutralt ansiktsuttryck... Min autograf blev förjävlig, men det var det tredje försöket och det började bli pinsamt...

Så nu kan jag åka till Berlin! Jag bokade en resa direkt, den 23-25 juli som jag planerat. Jag har 4-5 WG:s (hittills) som jag ska kolla på, varav jag är riktigt intresserad av 2-3. Men allt är ju bättre än att bo på gatan :)