turist i tillvaron

Alla inlägg den 8 juni 2011

Av Tina - 8 juni 2011 17:26

I söndags var ju jag, Elin, Valentina, Tom och några andra erasmus-studenter och såg Paul Kalkbrenner!


Spelplatsen var en utomhusscen som heter Kindl-Bühne Wuhlheide. Berliner Kindl är ett bryggeri och Bühne betyder scen. Wuhlheide heter parken där arenan ligger. Vi kom dit ungefär vid fyra. Det var stekande sol och sjukt varmt. Jag var lite osäker på om jag skulle palla... Så varmt var det!


Musiken började vid 17 kanske. Först spelade nån kvinnlig DJ. Hon presenterades aldrig, skumt tycker jag. Det var bra elektronisk musik och det var svårt att stå stilla! Sen spelade Fritz Kalkbrenner, Pauls lillebror. Stämningen steg!


När konserten började, började det dra in moln över arenan (skönt!) och ungefär nån timme in i den började det regna, först bara duggregn, men sen ganska ordentligt. Som tur var slutade det ganska snabbt, och sen kom solen tillbaka. Riktigt fin kväll!


19:00 prick började Paul Kalkbrenner spela. Det var hans nya skiva som spelades, och jag hade förväntat mig en Berlin Calling 2 typ, men det här var lite annorlunda. Lite hårdare, inte lika melodiskt, men fortfarande riktigt bra dansmusik! Till och med Elin som i början av konserten sagt att det inte var riktigt hennes musiksmak erkände att hon ville gå ut på en klubb där det spelas sån här musik. *nöjd*


Vid 21 var jag och Elin trötta i fötterna och lite mätta på musik och åkte hem. Tack för en bra konsert! Och tack Valentina för bilden :)


Av Tina - 8 juni 2011 11:45

Den här gången presenterar jag två tyska schlagersångerskor. Begreppet Schlager är ju trots allt tyskt, men av Tysklands placeringar på ESC så har de en del att lära av Sverige. Dessa två artister (som alltså är tysklands största inom genren) bekräftar det.


 

Andrea Berg är född 1966. Hon upptäcktes 1992 av en producent som gillade Andreas röst. Hennes best of-platta som släpptes 2001 har sålt över 2 miljoner exemplar och är det album som legat längst på den tyska albumlistan någonsin. Sedan 2003 har de album hon släppt nått första plats på albumlistan. Andrea Berg är inte bara känd för sin musik utan även för sina scenkläder, som kan vara lite... utmanande.

Andrea Berg på Spotify


Helene Fischer är född 1984. Hon släppte sin första platta 2006 och har släppt ytterligare 3 plattor som har nått topplaceringar på tyska albumlistan men ingen förstaplats än så länge.

Helene Fischer på Spotify


Som vanligt fakta från tyska wikipedia:

http://de.wikipedia.org/wiki/Andrea_Berg

http://de.wikipedia.org/wiki/Helene_Fischer

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards