turist i tillvaron

Direktlänk till inlägg 28 september 2010

Trevlig helg med Robert, administration och planer :)

Av Tina - 28 september 2010 22:55

Robert var som jag skrev i förra inlägget på besök i helgen och det var väldigt trevligt. Middagen i TV-tornet blev lyckad men ändå inte. Maten var bra och utsikten var underbar. Jag visade och pekade på en massa saker och berättade och Robert fick ett bra perspektiv på staden. Tyvärr blev vi lite bortglömda av servitrisen och det förstörde kvällen lite. Trist...

Det var dåligt väder både lördag och söndag tyvärr... Dvs inte direkt sightseeing-väder, men Robert har ändå fått se delar av Wedding och Prenzlauer Berg.

Inget här är ju söndagsöppet så när vi åkte in till Mitte på söndagen så var ju allting stängt, och det gick inte att turista heller för stan var helt avspärrad för Marathon.
På kvällen gick vi på opera, Tosca. Det är ett triangeldrama och trots att jag inte är jätteförtjust i varken klassisk musik eller opera så... Alltså, det var kul! Det var kul att kolla på alla uppklädda människor och dom sjöng bra och allting var så himla snyggt bara.

Det var en väldigt lyckad helg och det var lite tråkigt att följa med Robert till flygplatsen på måndag morgon... En väldigt lyckad helg som sagt eftersom jag har bytt civilstånd på Facebook :)

  

Idag har jag fixat mitt Student-ID, som from den första oktober gäller som biljett i kollektivtrafiken. Nice! Så nu ska immatrikulationen (dvs inskrivningen) vara klart! Så himla skönt :)

Idag blev äntligen mitt SIM-kort aktiverat (efter ett besök i O2-butiken...) så nu har jag ett tyskt telefonnummer :D

Tyvärr har jag inte fått online-banking än till mitt bankkonto så jag måste besöka banken för att kunna göra nästa hyresöverföring till Stefi. Segt...


På torsdag ska jag och Sören (dansk/norsk) från språkkursen gå på museum (Berliner Galerie med Konst, Fotografi och Arkitektur) och på lördag har Tom (britt) fest i sin WG. På söndag har jag planer på att baka bullar. Det är ju Kanelbullens dag på måndag och det vore kul att bjuda mina språkkurskompisar på svenska kanelbullar :D Baka känns dessutom som en ganska bra bakisdag-aktivitet :)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tina - 22 juni 2011 21:53

Hej! Jag tittar bara in här för att berätta att jag inte kommer blogga på ett tag. Jag har ca 37 (!!!) dagar kvar i Berlin, och jag har 6 kurser som ska klaras av. Två grupparbeten, två muntliga tentor, tre skriftliga tentor och två projektuppgifter....

Av Tina - 11 juni 2011 11:02

En sak som jag reagerade på som ny utbytesstudent i Berlin var att jag kände mig så duktig och ambitiös! Jag vet inte om det beror på kulturella skillnader eller om det bara är de utbytesstudenter som åker för att festa som kommer till Berlin, men de...

Av Tina - 8 juni 2011 17:26


I söndags var ju jag, Elin, Valentina, Tom och några andra erasmus-studenter och såg Paul Kalkbrenner!   Spelplatsen var en utomhusscen som heter Kindl-Bühne Wuhlheide. Berliner Kindl är ett bryggeri och Bühne betyder scen. Wuhlheide heter parken...

Av Tina - 8 juni 2011 11:45


Den här gången presenterar jag två tyska schlagersångerskor. Begreppet Schlager är ju trots allt tyskt, men av Tysklands placeringar på ESC så har de en del att lära av Sverige. Dessa två artister (som alltså är tysklands största inom genren) bekräft...

Av Tina - 7 juni 2011 12:45

Det här är ett band i min smaklinje! Punkrock med mycket energi. Tysklands bidrag till genren, som inte är så stor här, framförallt inte i Berlin som ju är elektrons stad.   Från tyska Wikipedia: Donots grundades 1993, slog igenom 2001 och spel...

Ovido - Quiz & Flashcards