turist i tillvaron

Direktlänk till inlägg 23 september 2010

Vardag i Berlin

Av Tina - 23 september 2010 13:00

Det börjar bli dags för en uppdatering här, men det har inte direkt hänt så mycket... Jag börjar få lite rutiner nu med språkkursen och allting. Det rullar på.

Igår var jag på IKEA på förmiddagen för att ha någonting att göra. Jag köpte bla en anslagstavla och två små skålar (som syns på bilden nedan). Sedan tidigare har jag köpt dom randiga tidskriftssamlarna och lådorna. Den röda pärmen är min "bankpärm" som jag fick av Berliner Sparkasse när jag öppnade konto där.

På bilden syns även "Män som hatar kvinnor" på tyska och den tyska varianten av Marabou Daim, dvs Milka Daim. Smakade som vanligt :)

   

Mitt skrivbord


Idag på förmiddagen var jag och handlade i en ny matbutik. Den var större och med bättre utbud. Jag kommer nog handla där fler gånger! På vägen ut såg jag någonting som jag hört talas om, nämligen speciella parkeringsplatser för kvinnor:  


  

Vad syftet med det är har jag inte riktigt förstått men antingen så tror tyskarna att kvinnor parkerar sämre så att dom behöver bredare rutor, eller så är det för att mammorna inte ska behöva släpa sina överfulla kundvagnar och barn så långt. Är det fall två så kan det faktiskt stå Familieparkplatz och är det fall ett så skäms jag. Det där med jämställdhet har inte i alla avseenden kommit så långt här...


Jag ser fram emot helgen jättemycket! Robert kommer nämligen på besök :) Vi ska bla äta middag i tevetornet (på 200meters höjd med utsikt över hela staden eftersom restaurangen snurrar!) och så ska vi gå på opera, Tosca.

 
 
Ingen bild

Valentina

23 september 2010 14:13

Parkeringsplatserna är till för kvinnor. "Frauenparkplatz" brukar oftast finnas nära utgången för att kvinnor ska slippa gå igenom stora parkeringshuset när de letar efter sin bil. Det är helt enkelt en lösning så att kvinnorna känner sig tryggare. Vilket kan va bra eftersom parkeringshusen i Tyskland brukar vara väldigt stora och lite läskiga när det är mörkt. Men det är ju tragiskt att det överhuvudtaget måste finnas!! Ses snart i Berlin! :)

Tina

23 september 2010 22:08

Tack för förklaringen :) Håller med om att det är tragiskt... Det bekräftar ju liksom att kvinnor borde vara rädda för stora mörka parkeringshus, vilket inte stämmer eftersom dom flesta våldtäktsmännen är en bekant...
Hur som helst, vi ses snart!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tina - 22 juni 2011 21:53

Hej! Jag tittar bara in här för att berätta att jag inte kommer blogga på ett tag. Jag har ca 37 (!!!) dagar kvar i Berlin, och jag har 6 kurser som ska klaras av. Två grupparbeten, två muntliga tentor, tre skriftliga tentor och två projektuppgifter....

Av Tina - 11 juni 2011 11:02

En sak som jag reagerade på som ny utbytesstudent i Berlin var att jag kände mig så duktig och ambitiös! Jag vet inte om det beror på kulturella skillnader eller om det bara är de utbytesstudenter som åker för att festa som kommer till Berlin, men de...

Av Tina - 8 juni 2011 17:26


I söndags var ju jag, Elin, Valentina, Tom och några andra erasmus-studenter och såg Paul Kalkbrenner!   Spelplatsen var en utomhusscen som heter Kindl-Bühne Wuhlheide. Berliner Kindl är ett bryggeri och Bühne betyder scen. Wuhlheide heter parken...

Av Tina - 8 juni 2011 11:45


Den här gången presenterar jag två tyska schlagersångerskor. Begreppet Schlager är ju trots allt tyskt, men av Tysklands placeringar på ESC så har de en del att lära av Sverige. Dessa två artister (som alltså är tysklands största inom genren) bekräft...

Av Tina - 7 juni 2011 12:45

Det här är ett band i min smaklinje! Punkrock med mycket energi. Tysklands bidrag till genren, som inte är så stor här, framförallt inte i Berlin som ju är elektrons stad.   Från tyska Wikipedia: Donots grundades 1993, slog igenom 2001 och spel...

Ovido - Quiz & Flashcards