turist i tillvaron

Direktlänk till inlägg 12 februari 2011

Första tentan avklarad

Av Tina - 12 februari 2011 13:28

Jag vill börja med att be om ursäkt för att mitt förra inlägg var... något torrt, men jag saknade inspiration och kände ändå att jag ville publicera något. Jag vill ju ändå att ni ska ha något att läsa och jag hoppas det är okej ibland :)


Sedan förra inlägget har jag i princip bara pluggat, igår hade jag nämligen den första tentan! Kursen heter Tunnelbau och är på 3 ECTS. Vi har inte räknat någonting direkt utan bara lärt oss olika metoder att bygga tunnlar på och vilka olika förutsättningar som finns och är dimensionerande och sånt. Jag gillar inte riktigt att bara lära mig saker utantill, och provet var dessutom muntligt... Det gick bra ändå, jag kunde inte svara på exakt allt, men helheten och förståelsen fanns där så jag fick bra betyg, 1.7 Det motsvarar ett MVG-/VG+ ungefär. Det var skönt att börja tentaperioden med en lyckad tenta!

Men bäst var nog ändå att professorn berättade att han kände en projektledare i bygget av Norra Länken och att han kanske kunde ordna praktik åt mig! Hur perfekt vore inte det?!


På kvällen gick jag och Stefi på bio. Vi såg en film som heter "Kokowääh". Det var en tysk romantisk komedi, men som inte var fånig utan mer allvarlig och faktiskt med något slags budskap! Det var en väldigt mysig film och jag ger den 4 av 5 i betyg. Plus för musiken i filmen som var väldigt bra!

Poster till filmen


Hehe, jag har hört om det där snöovädret som drabbat Sverige. Här är det vårkänsla! Men det är dumt att ta ut segern i förskott antar jag. Vintern kan ju komma tillbaka när som helst. Så länge njuter jag av solen som äntligen börjar värma lite igen!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tina - 22 juni 2011 21:53

Hej! Jag tittar bara in här för att berätta att jag inte kommer blogga på ett tag. Jag har ca 37 (!!!) dagar kvar i Berlin, och jag har 6 kurser som ska klaras av. Två grupparbeten, två muntliga tentor, tre skriftliga tentor och två projektuppgifter....

Av Tina - 11 juni 2011 11:02

En sak som jag reagerade på som ny utbytesstudent i Berlin var att jag kände mig så duktig och ambitiös! Jag vet inte om det beror på kulturella skillnader eller om det bara är de utbytesstudenter som åker för att festa som kommer till Berlin, men de...

Av Tina - 8 juni 2011 17:26


I söndags var ju jag, Elin, Valentina, Tom och några andra erasmus-studenter och såg Paul Kalkbrenner!   Spelplatsen var en utomhusscen som heter Kindl-Bühne Wuhlheide. Berliner Kindl är ett bryggeri och Bühne betyder scen. Wuhlheide heter parken...

Av Tina - 8 juni 2011 11:45


Den här gången presenterar jag två tyska schlagersångerskor. Begreppet Schlager är ju trots allt tyskt, men av Tysklands placeringar på ESC så har de en del att lära av Sverige. Dessa två artister (som alltså är tysklands största inom genren) bekräft...

Av Tina - 7 juni 2011 12:45

Det här är ett band i min smaklinje! Punkrock med mycket energi. Tysklands bidrag till genren, som inte är så stor här, framförallt inte i Berlin som ju är elektrons stad.   Från tyska Wikipedia: Donots grundades 1993, slog igenom 2001 och spel...

Ovido - Quiz & Flashcards