turist i tillvaron

Direktlänk till inlägg 8 februari 2011

Helg i Sverige

Av Tina - 8 februari 2011 22:00

I lördags morse åkte jag hem till Sverige. Jag var i princip bara hemma och vände innan jag åkte till Lappis för Lappis Open (traditionsrik årlig träningstävling), årsmöte och årsfest med KOT. Det kändes att jag tränat dåligt ett tag och jag tror aldrig att jag haft så hög puls vid så lågt tempo, men det var kul att springa och orientera och när tentorna är skrivna ska jag ta tag i träningen igen. Årsmötet gick bra och festen blev lugn men trevlig. Robert kom och hämtade mig strax efter tolv.


På söndagen åkte vi hem till mamma och pappa. Jag behövde redigera JOKaren och eftersom programvaran jag använder till den är från 1995 så funkar det inte på min gamla Vista-dator och jag har inte orkat installera det på min nya W7-dator, så jag måste redigera tidningen på pappas dator (som har XP). Jag hade fått allt material och vid det här laget har jag rutin, så det gick bra. Vid 17 kom mina syskon med respektive och barn för att fira min födelsedag. Det var himla trevligt faktiskt. Synd bara att jag var så himla trött :/ När jag och Robert hade gått och lagt oss så började det klia i halsen och på måndagmorgonen var jag riktigt förkyld. Jag flög tillbaka till Berlin måndag eftermiddag, och den här gången var jag verkligen bara i lägenheten och vände innan jag åkte till Prenzlauer Berg för att äta sushi med Stefi, Silvia och Luigi.


Idag har jag hämtat ut ett paket, betalat semesterticket för nästa termin, pluggat, varit på föreläsning och handlat mat. I paketet var det en programvara som heter ProVI; det är som ett plugin till AutoCAD som man kan projektera vägar och järnvägar med, och jag har under kvällen roat mig med att försöka installera det på min dator...


Jag är jätteförkyld, det känns som att min hjärna består av snor, och jättetrött, så nu är det dags för mig att gå och lägga mig. Godnatt!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tina - 22 juni 2011 21:53

Hej! Jag tittar bara in här för att berätta att jag inte kommer blogga på ett tag. Jag har ca 37 (!!!) dagar kvar i Berlin, och jag har 6 kurser som ska klaras av. Två grupparbeten, två muntliga tentor, tre skriftliga tentor och två projektuppgifter....

Av Tina - 11 juni 2011 11:02

En sak som jag reagerade på som ny utbytesstudent i Berlin var att jag kände mig så duktig och ambitiös! Jag vet inte om det beror på kulturella skillnader eller om det bara är de utbytesstudenter som åker för att festa som kommer till Berlin, men de...

Av Tina - 8 juni 2011 17:26


I söndags var ju jag, Elin, Valentina, Tom och några andra erasmus-studenter och såg Paul Kalkbrenner!   Spelplatsen var en utomhusscen som heter Kindl-Bühne Wuhlheide. Berliner Kindl är ett bryggeri och Bühne betyder scen. Wuhlheide heter parken...

Av Tina - 8 juni 2011 11:45


Den här gången presenterar jag två tyska schlagersångerskor. Begreppet Schlager är ju trots allt tyskt, men av Tysklands placeringar på ESC så har de en del att lära av Sverige. Dessa två artister (som alltså är tysklands största inom genren) bekräft...

Av Tina - 7 juni 2011 12:45

Det här är ett band i min smaklinje! Punkrock med mycket energi. Tysklands bidrag till genren, som inte är så stor här, framförallt inte i Berlin som ju är elektrons stad.   Från tyska Wikipedia: Donots grundades 1993, slog igenom 2001 och spel...

Ovido - Quiz & Flashcards