turist i tillvaron

Direktlänk till inlägg 13 januari 2011

Världshuvudstad Germania

Av Tina - 13 januari 2011 21:08

På onsdagar har jag ju tyska. I kursen behandlar vi olika teman inom arkitektur, tex stadsplanering, odling i städer, broar eller restaurering av byggnader tex. I onsdags höll tre kineser ett föredrag om Arkitektur under Nazi-tiden. Det var ganska intressant faktiskt, och ett bra exempel på hur galna de var. Bland annat planerade nazisterna att göra om Berlin till "Världshuvudstaden Germania" med tillhörande prakt. Egentligen var idén inte nazisternas egen från början (som med många andra saker) men dom tog den gärna till sig. Dessa idéer stammar alltså från 30-talet med tillhörande syn på arkitektur; funktionalitet och bilism var två härskande ideal. Så om vi säger så här; det var tur att Tyskland förlorade kriget, iaf för Berlin. Två monumentala byggnader lyckades iaf nazisterna realisera: Flygplatsen Tempelhof och Olympiastadion. Det var också de enda två, av de planerade byggnaderna, med någon slags praktiskt funktion. Den sjukaste byggnaden som nazisterna planerade var en gigantisk kupol; "stora hallen" eller "folkets hall". Där skulle det finnas "rum för kultur" och en kongresshall. Kupolen skulle mäta 250 meter i diameter och toppen 320 meter över marken. I en så stor öppen lokal kan regnmoln bildas..! Ett känt exempel på när det blir så i stora byggnader är Vehicle Assembly Building vid John F. Kennedy Space Center i Florida.


Och när sen denna: http://tjuvtittat.se/allmant/zu-fruh/ dök upp på Tjuvtittat kändes mitt inlägg komplett. Klotter i denna form är olagligt i Tyskland...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tina - 22 juni 2011 21:53

Hej! Jag tittar bara in här för att berätta att jag inte kommer blogga på ett tag. Jag har ca 37 (!!!) dagar kvar i Berlin, och jag har 6 kurser som ska klaras av. Två grupparbeten, två muntliga tentor, tre skriftliga tentor och två projektuppgifter....

Av Tina - 11 juni 2011 11:02

En sak som jag reagerade på som ny utbytesstudent i Berlin var att jag kände mig så duktig och ambitiös! Jag vet inte om det beror på kulturella skillnader eller om det bara är de utbytesstudenter som åker för att festa som kommer till Berlin, men de...

Av Tina - 8 juni 2011 17:26


I söndags var ju jag, Elin, Valentina, Tom och några andra erasmus-studenter och såg Paul Kalkbrenner!   Spelplatsen var en utomhusscen som heter Kindl-Bühne Wuhlheide. Berliner Kindl är ett bryggeri och Bühne betyder scen. Wuhlheide heter parken...

Av Tina - 8 juni 2011 11:45


Den här gången presenterar jag två tyska schlagersångerskor. Begreppet Schlager är ju trots allt tyskt, men av Tysklands placeringar på ESC så har de en del att lära av Sverige. Dessa två artister (som alltså är tysklands största inom genren) bekräft...

Av Tina - 7 juni 2011 12:45

Det här är ett band i min smaklinje! Punkrock med mycket energi. Tysklands bidrag till genren, som inte är så stor här, framförallt inte i Berlin som ju är elektrons stad.   Från tyska Wikipedia: Donots grundades 1993, slog igenom 2001 och spel...

Ovido - Quiz & Flashcards