turist i tillvaron

Alla inlägg den 25 januari 2011

Av Tina - 25 januari 2011 22:48

Förlåt, jag är en dålig bloggare. Jag glömmer bort att skriva helt enkelt...


Förra måndagen åt jag lunch i Mensan med Valentina och Krisztina samt Jan och Tom som också var där. Resten av dagen sabbades av att jag fick skitont i magen på eftermiddagen och det höll i sig hela kvällen. Som tur var hade det mesta (men inte helt) gått över till tisdagen. Tisdagen blev ganska slapp för övningen på eftermiddagen var typ inställd.


På onsdagen gick jag till McFit (gymmet) och skaffade mig lite träningsvärk. På kvällen gick jag till KPTN (en bar) och drack en öl. Det har blivit något av en onsdagstradition, men jag går inte varje vecka.


I torsdags var jag på exkursion till en växelfabrik och en testanläggning för spår några mil utanför Berlin. Det var väldigt interessant. Men roligast med dagen var ändå när Christian (övningsledare i mina järnvägskurser) berättar att han fått höra att svensk järnväg fungerar bra, att våra tåg är bra och att de går i tid. Jag förstår inte vem/vilka som sprider desinformationen om att Sverige är så bra?!


I fredags hann jag gå på föreläsning, äta lunch, plugga lite tunnelbygge och gymma innan Robert kom på besök :D Vi har bara ägnat oss åt varandra hela helgen och det har varit helt fantastiskt :D På lördagen åkte vi in till stan, åt lite sushi och kollade på Black Swan, på en av de få biograferna som visar den på engelska, annars dubbas ALLT. Måste säga att jag tyckte att filmen var riktigt bra och både jag och Robert kan rekommendera att se den. Innan vi åkte hem igen gick vi förbi Tom (en kille från den inledande språkkursen, han som var med i måndags i Mensan) som hade WG-fest för jag var ju tvungen att presentera Robert för några av mina vänner här. Framförallt Valentina har varit väldigt nyfiken :) Söndagen var ganska lugn, det mesta är ändå stängt här... På kvällen kollade vi på första delen av "Män som hatar kvinnor" (Verblendung på tyska), eller ja, jag tittade och Robert satt med i soffan typ. Som sagt, allt är dubbat. Men jag måste säga att dom lyckades bra med de flesta rösterna. Det var bara Peter Haber som inte stämde alls.


Igår åkte jag in till universitetet en sväng för att prata med Christian, min övningsledare. Han hjälpte mig lite med en inlämningsuppgift. Och min systerdotter Filippa fyllde 1 år! Grattis!


Tidigt imorse åkte Robert hem till Stockholm igen. Jag har gått på seg föreläsning, en övning utan övningsledare (bortkastad tid) och till slut en föreläsning som var helt okej. På kvällen har jag bara tagit det lugnt, svarat på mejl och pratat med Robert på Skype.


Roligare än så här är det inte att vara ERASMUS-student. Det är plugg, vänner, ta hand om hushållet, försöka träna nån gång ibland. Men på tyska :P Det är väldigt lärorikt iaf eftersom jag inte har koll på hur allt fungerar, helt saknade socialt kontaktnät från början och att alla nära och kära är kvar hemma i Sverige. Jag har inte ångrat en enda gång hittills att jag valde att åka på utbytesstudier :)

Ovido - Quiz & Flashcards