turist i tillvaron

Direktlänk till inlägg 9 januari 2011

Första veckan tillbaka i Berlin

Av Tina - 9 januari 2011 14:40

Jag kom som sagt tillbaka till Berlin i söndags, på kvällen, så måndagen gick åt till att få ordning på saker och landa ordentligt. Jag är ju dessutom ledig på måndagar, så jag behövde inte kastas in i vardagen direkt.

I tisdags började föreläsningarna igen och det märktes verkligen att jag inte pratat tyska på två veckor. Jag förstod inte mycket och skolstressen bokstavligen sköljde över mig.

På onsdagen fick jag en hel del gjort och det började kännas lite bättre. På kvällen åt jag och Valentina sushi på en bra (och populär) restaurang. Det var synd att betjäningen var lite långsam för annars hade det varit en fullträff, för sushin var riktigt bra och det var inte speciellt dyrt eller så. Sen gick vi vidare till KPTN och den traditionella(?) onsdagsölen. Det var andra gången för mig men det är ett gäng som är där varje vecka. Det var trevligt att träffa alla igen efter jullovet, men vi klantade oss och missade sista S-Bahn, så det tog onödigt lång tid att komma hem.

På fredagen gick jag, Valentina, Holly, Hollys kompis från USA och en av tjejerna som Holly bor med på konsert. Det var något slags ska-punk-band som spelade och de var rätt bra. Jag var lite orolig att jag skulle bli hög bara av att andas in luften för det var många som rökte på...
Sen gick vi vidare till en klubb som var riktigt bra! Den var typ lite "hemlig" för vi hade fått informationen att man skulle säga ett "lösenord" för att få komma in; Interdisziplinarität. Försök säga det när du är full! På väg ditåt fick vi veta att våra kompisar som också skulle gått dit vänt när dom såg att det var kö för att få komma in. Det lät inte avskräcka mig och Valentina, kö är inget vi är ovana med direkt och kö måste ju betyda att det är bra! Den så kallade "kön" var typ 10 personer... Visserligen släppte dom bara in så många som det kom ut (det var nämligen fullt) men vi behövde inte ens vänta en halvtimme så var vi inne. Och som sagt, det var en riktigt bra klubb! Bra musik, billig öl, schysst lokal, skön stämning. Kvällen avslutades med en av de bästa Döner jag nånsin ätit :D

Ja, så på lördagen blev det inte så mycket gjort direkt, haha. Det kostar att vara på topp... Idag när jag vaknade var jag mycket piggare och nu har jag precis ätit lunch och snart ska jag till gymmet och träna lite.

Tschüssi!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tina - 22 juni 2011 21:53

Hej! Jag tittar bara in här för att berätta att jag inte kommer blogga på ett tag. Jag har ca 37 (!!!) dagar kvar i Berlin, och jag har 6 kurser som ska klaras av. Två grupparbeten, två muntliga tentor, tre skriftliga tentor och två projektuppgifter....

Av Tina - 11 juni 2011 11:02

En sak som jag reagerade på som ny utbytesstudent i Berlin var att jag kände mig så duktig och ambitiös! Jag vet inte om det beror på kulturella skillnader eller om det bara är de utbytesstudenter som åker för att festa som kommer till Berlin, men de...

Av Tina - 8 juni 2011 17:26


I söndags var ju jag, Elin, Valentina, Tom och några andra erasmus-studenter och såg Paul Kalkbrenner!   Spelplatsen var en utomhusscen som heter Kindl-Bühne Wuhlheide. Berliner Kindl är ett bryggeri och Bühne betyder scen. Wuhlheide heter parken...

Av Tina - 8 juni 2011 11:45


Den här gången presenterar jag två tyska schlagersångerskor. Begreppet Schlager är ju trots allt tyskt, men av Tysklands placeringar på ESC så har de en del att lära av Sverige. Dessa två artister (som alltså är tysklands största inom genren) bekräft...

Av Tina - 7 juni 2011 12:45

Det här är ett band i min smaklinje! Punkrock med mycket energi. Tysklands bidrag till genren, som inte är så stor här, framförallt inte i Berlin som ju är elektrons stad.   Från tyska Wikipedia: Donots grundades 1993, slog igenom 2001 och spel...

Ovido - Quiz & Flashcards