turist i tillvaron

Direktlänk till inlägg 6 januari 2011

Jullov hemma i Sverige

Av Tina - 6 januari 2011 19:58

Måndagen den 20e december åkte jag hem till Sverige för två veckors jullov. Flygtrafiken hade jättemycket problem i december och jag var lite orolig innan hur det skulle gå med mitt flyg.

Dagen började bra (inte), med att tåget som jag och Valentina skulle ta till flygplatsen var 80 min försenat. Vi var ute i god som tur var, och hade tid att ta tunnelbana och buss istället. Vi var på flygplatsen nån dryg timme innan flyget skulle gå. När vi checkade in fick vi reda på att flyget var två timmar försenat. Okej, tänkte vi, det var ju inte så farligt. Medans vi väntade på flyget ropades det ut i högtalarna att flera andra flyg var inställda, och Ryan Air hade ställt in sina flygningar mellan Skavsta och Berlin den dagen. Vårt flyg blev ytterliggare någon timme försenat, och ytterliggare en halvtimme på grund av att en väska som en passagerare som checkat in men som inte bordat behövde hittas och lastas ut. Till slut startade planet iaf, och vi landade på Arlanda nästan fyra timmar försenade, men jag var bara glad att ha kommit hem!


Dagarna fram till julafton gick hur snabbt som helst. Förutom att köpa de sista julklapparna, sålde jag även julgranar i Kallhälls centrum i 17 minusgrader. Det var kallt... Julafton firades hemma hos min syster med hela familjen och det är så himla mycket roligare att fira med barn! På juldagen åkte jag upp till Borlänge några dagar för att träffa Robert och Roberts familj. Vi passade även på att åka till Falun en dag och äta lunch med Svampen! Det var himla trevligt faktiskt. Nyår firades med några vänner till Robert i Årsta och sen var det dags för mig att åka tillbaka till Berlin. Här började föreläsningarna igen den 3 januari...


Jag hade två jättemysiga veckor hemma i Sverige, men det känns ändå bra att vara tillbaka här i Berlin. Jag känner mig inte alls "färdig" här utan det finns så mycket kvar som jag vill göra.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tina - 22 juni 2011 21:53

Hej! Jag tittar bara in här för att berätta att jag inte kommer blogga på ett tag. Jag har ca 37 (!!!) dagar kvar i Berlin, och jag har 6 kurser som ska klaras av. Två grupparbeten, två muntliga tentor, tre skriftliga tentor och två projektuppgifter....

Av Tina - 11 juni 2011 11:02

En sak som jag reagerade på som ny utbytesstudent i Berlin var att jag kände mig så duktig och ambitiös! Jag vet inte om det beror på kulturella skillnader eller om det bara är de utbytesstudenter som åker för att festa som kommer till Berlin, men de...

Av Tina - 8 juni 2011 17:26


I söndags var ju jag, Elin, Valentina, Tom och några andra erasmus-studenter och såg Paul Kalkbrenner!   Spelplatsen var en utomhusscen som heter Kindl-Bühne Wuhlheide. Berliner Kindl är ett bryggeri och Bühne betyder scen. Wuhlheide heter parken...

Av Tina - 8 juni 2011 11:45


Den här gången presenterar jag två tyska schlagersångerskor. Begreppet Schlager är ju trots allt tyskt, men av Tysklands placeringar på ESC så har de en del att lära av Sverige. Dessa två artister (som alltså är tysklands största inom genren) bekräft...

Av Tina - 7 juni 2011 12:45

Det här är ett band i min smaklinje! Punkrock med mycket energi. Tysklands bidrag till genren, som inte är så stor här, framförallt inte i Berlin som ju är elektrons stad.   Från tyska Wikipedia: Donots grundades 1993, slog igenom 2001 och spel...

Ovido - Quiz & Flashcards